Připravili jsme pro čtenáře Odrazu sérii článků, kde vás rádi seznámíme, co se skrývá za jednotlivými pojmy či činnostmi, které jsou pro děti velice důležité, aby co nejlépe zvládaly školní docházku.
Reedukace není doučování
V dnešním textu se pokusíme vysvětlit, co znamená pojem REEDUKACE.
Reedukace je základní speciálně-pedagogická metoda. Neznamená v žádném případě doučování – jedná se o soubor metod, které směřují k odstranění specifických obtíží při čtení, psaní, počítání. Doslovný překlad sice znamená převýchova, avšak v tomto případě je obsah jiný. Znamená utváření a postupný rozvoj, chcete-li zlepšování úrovně porušených nebo nevyvinutých funkcí potřebných pro čtení, psaní, počítání. V zahraniční literatuře se můžeme setkat s pojmy pedagogická intervence nebo pouze intervence.
Rozdíl mezi reedukacemi a doučováním je velký. Zatímco při doučování se učitel snaží pomoci žákovi s konkrétním učivem, ve kterém má nedostatky a mezery, při reedukaci učitel postupuje od nedostatečně rozvinutých funkcí k utváření dovedností, a to bez ohledu na to, kterou látku zrovna žák ve třídě probírá.
Při reedukaci je třeba se vyvarovat určitých chyb, které by negativně ovlivnily její průběh. Nejčastějšími chybami jsou hubování, vyčítání, ale také urážky a nadávky. Rodiče by se měli vyhnout zdůrazňování úspěchů sourozence. Všechny tyto negativní projevy mohou vést k pocitu méněcennosti a k zatvrzelosti. Učitelé by také měli omezit každodenní psaní diktátů stejným způsobem. Dítě je píše bez zájmu, bez soustředění a chyby se často opakují.
Stejné je to u čtení textů, které jsou příliš náročné a dítě musí vynaložit mnoho úsilí k přečtení takového textu. Může se stát, že se u něj vytvoří nechuť ke čtení. Rodiče by se neměli podivovat nad tím, že dítě něco neumí, i přes to, že se to již několikrát učilo. Je třeba hledat příčinu, zda učivo žák pochopil, zda bylo správně upevněno a dostatečně opakováno. Učitel by mě být rodičům oporou a poradit jim, jakým způsobem s dítětem pracovat tak, aby nedocházelo k chybám. Ideální je, když dítě vede speciální odborník. V Lexiku se tímto zabývá při individuálních i skupinových reedukacích naše odbornice paní Mgr. Jarmila Kliková.
Reedukační skupiny
Pro vytvoření optimálních podmínek rozvoje dětí je žádoucí vysoká míra individuálního přístupu ze strany lektora. Skupiny by měly být naplňovány maximálně do počtu 4 až 5 dětí. Rozhodnutí o počtu dětí v konkrétní skupině vychází ze závěrů individuálního speciálně pedagogického vyšetření.
Z naší poradenské praxe doporučujeme vždy individuálně posoudit zařazení žáka či předškoláka do reedukační skupiny s medicínsky diagnostikovaným syndromem poruchy aktivity a pozornosti. Pro tyto děti je k jejich celkovému rozvoji vhodnější individuální reedukace.
Pro navázání dobrého kontaktu s dětmi je vhodné zařadit v úvodu setkání krátkou adaptační chvilku – děti poví něco o tom, co je pro ně významné, co prožily. Lektor získá informaci o aktuálním „vyladění“ dětí a s ohledem k ní může volit vhodný přístup. Děti se společným sdílením vzájemně sblíží. Některým takový přístup pomůže ke zklidnění a kvalitnějšímu soustředění na úkoly.
Správná motivace dětí
Motivaci dětí podporuje vhodná volba a náročnost úkolů. Měli bychom mít na zřeteli ověřené pravidlo: velké nároky často odrazují, vyvolávají obavy z neúspěchu nebo nežádoucí úzkost. Nízké nároky naopak oslabují zaujetí prací, dětem chybí pocit výzvy, poznávání nového, mohou vést i k omezení aktivity a snížení výkonů.
Významnou podmínkou úspěchu programu je získání spolupráce a aktivního zapojení rodičů. K tomuto účelu mimo jiné slouží domácí úkoly – hry, pracovní listy s písemným zadáním, které navazují na obsah setkání s lektorem a slouží k upevnění získaných dovedností. V PPP Lexik pracujeme i s vlastními materiály, které můžeme klientům nabídnout.
Tak tolik k prvnímu tématu. Pokud by vás zajímalo více, můžete se na nás obrátit s dotazem. Rádi vás vyslechneme.
PhDr. Silvie Janovcová, ředitelka a speciální pedagožka PPP Lexik
Mgr. Lenka Červenková, ředitelka vzdělávacího centra Lexik
Více na www.lexik.cz, www.insignis.cz i na Facebooku a Instagramu. V případě jakýchkoli dotazů pište na poradna@lexik.cz, info@lexik.cz nebo info@insignis.cz anebo volejte na 739 034 000 (poradna), 733 643 642 (koordinátorka), 739 035 000 (recepce).