Z bohatého programu říjnového zasedání krajského zastupitelstva vyjímám několik bodů, které by mohly zajímat i občany našeho města.
Předvolební ouvertura
Již před vlastním jednáním bylo na krajském úřadu velmi rušno, neboť dva neznámí výtečníci (brzy však už jasně z kamerového záznamu identifikovaní) polepili vnitřní prostory hanlivými plakátky dehonestující paní hejtmanku. Nešlo přitom jen o pomluvu, ale i o škodu způsobenou na majetku úřadu, neboť byl nevratně poškozen jeho informační systém.
Bouřlivá atmosféra pak bohužel provázela celé jednání, které spíše připomínalo obstrukční jednání v Poslanecké sněmovně. Opozice požadovala vysvětlení k údajné, z mého pohledu konspirativní a zcela absurdní, úloze hejtmanky v kauze dozimetr, a to na základě (snad) citací z uniklých jakýchsi odposlechů. Člověk si nemůže položit otázku, jak mohou podivné odposlechy cestovat veřejným prostorem, aniž by za to někdo seděl na Borech. Vysvětlení je vcelku jasné. Ačkoliv do krajských voleb zbývá ještě 11 měsíců, předvolební kampaň už bohužel začala.
Bezemisní veřejná doprava
Klíčovými body jednání byly z mého pohledu smlouvy s dopravci o bezemisní veřejné dopravě pro období let 2024–2034 a informace Správy železnic o přípravě výstavby vysokorychlostní železniční trati ve Středočeském kraji.
Zastupitelstvo kraje po dosti rozsáhlé diskusi a námitkách opozice schválilo smlouvy s provozovateli veřejné autobusové dopravy ve třech segmentech kraje, a to na provoz vodíkových autobusů v okolí Mníšku pod Brdy, elektrobusů z Prahy do Kostelce nad Labem a parciálních trolejbusů na nové lince z Prahy do Brandýsa nad Labem.
V rámci pilotního programu bude dopravcem zakoupeno 10 autobusů s pohonem na zelený vodík (tedy vyrobený z elektřiny vranovské vodní elektrárny), za předběžnou cenu 242,3 mil. Kč. Vodíkové autobusy zatím vyrábí v Evropě jen tři výrobci, ale výrobu se chystá rozjet i Škoda Plzeň, což by mohlo mít na cenu příznivý dopad. K této gigantické investici je třeba dodat, že 70 % nákladů pokryje dotace z EU a že se na ní bude podílet i ČEZ. Jde o to, vyzkoušet využitelnost vodíkových autobusů v kopcovitém podbrdském terénu. Kraj za to dopravci garantuje desetiletou smlouvu s finančním plněním.
Předběžný termín nasazení těchto dopravních prostředků budoucnosti je druhá polovina roku 2025. Na přetřes samozřejmě přišla i jejich životnost. Elektrická soustava má garantováno 10 let provozu, ale palivový článek jen 5 let, tedy mnohem méně než klasické diesely. Rovněž provozní náklady budou vyšší. Zatímco diesel jezdí za 40–55 Kč/km, tak elektrobus za 80–90 Kč/km a vodíkový autobus dokonce za 100–120 Kč/km. Zavedení těchto nových technologií však vyžaduje směrnice Evropské komise, která (zatím) stanovila rok 2035 jako limitní pro zavedení bezemisní veřejné dopravy. Že se to promítne do ceny jízdného je bohužel také pravda, ale boj s klimatem něco stojí…
Vzpomínka na budoucnost
Do Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi bude nově zavedena trolejbusová linka. Trolejbusy nebudou levné, ale je třeba počítat i s pořizovacími náklady na trolejovou trať. Ta je z Prahy zdánlivě rovinatá, až na údolíčko v Podolance. Vzhledem k tomu, že ještě pamatuji provoz trolejbusů v Praze, kdy v zimním období měly problém vyjet od Knížecí k Waltrovce, tak s nimi asi zažijeme spoustu legrace.
Také pořizovací cena elektrobusů bude vyšší než u dieselových, ale zas nebudou smrdět. Budou nasazeny na rovinnou trať do Kostelce nad Labem, kam původně také měly jezdit trolejbusy. Občané však v petici zadrátování svých obcí striktně odmítli.
Dohoníme Francii či Japonsko?
Velmi zajímavá byla prezentace projektu VRT (vysokorychlostní železniční tratě) třemi vysokými manažery Správy železnic. Jde o zapojení ČR do sítě vysokorychlostních tratí EU, v případě našeho kraje o trať spojující Berlín (Drážďany) s Prahou, Brnem, Ostravou a ovšem i Vídní a Budapeští.
Vlaky by zde měly jezdit rychlostí až 320 km/hod., ale současně jištěny nejmodernějším zabezpečovacím zařízením ETCS. Velká část trasy povede tunely, např. 26 km pod Krušnými horami, 18 km pod Českým středohořím, ale i třeba pod sousedními Líbeznicemi; bude vybudována řada přemostění, náspů a zářezů do krajiny. Proto také projekt není některými aktivisty přijímán jednoznačně.
K námitkám patří i vyšší hlučnost provozu při vysokých rychlostech, která je na hraně platné hygienické normy i omezená prostupnost krajiny, neboť zcela mimoúrovňová trať musí být z bezpečnostních důvodů kompletně oplocena. Obavy panují i v případě ochrany vodních zdrojů. Představitelé Správy železnic nás ale ujistili, že expresy nebudou jezdit v noci, a také zábor zemědělské půdy při výstavbě má být minimální, výrazně menší než u silniční dálniční sítě.
VRT je coby železniční dálnice efektivní alternativou letecké dopravy na kratší vzdálenosti, což je z hlediska ochrany životního prostředí (a produkce CO2) významný bonus. Jde také o významnou úsporu času oproti přetížené automobilové dopravě. Z Prahy do Drážďan nebo do Brna dojedete za jednu hodinu, z Berlína do Vídně vás rychlovlak dopraví za 4 hodiny, což vlastně vyjde rychleji než letadlem (s nutnými lhůtami) a absolutně luxusně – a doufám, že i o něco levněji.
Jak ovšem bylo řečeno, nebude to zastávkový vlak pro Pražáky a Středočechy, takže bezprostřední přínos pro náš region vlastně nebude tak významný. VRT ale odlehčí tradiční rychlíkové dopravě, takže bude možné navýšit četnost běžných osobních železničních spojů na regionálních tratích.
Kromě výstavby vysokorychlostních tratí chystá správa železnic i modernizaci páteřních regionálních tratí, na nichž bude provozní rychlost 200 km/hod. (v současné době můžete jet pendolinem max. 170 km/hod.). Největší pozornost je upřena na trať Praha – Beroun – Plzeň s novým dlouhým tunelem, ale je mezi nimi i naše trať Praha – Kralupy – Ústí nad Labem.
Podpora zejména malým obcím
Kromě těchto výhledů do blízké budoucnosti zastupitelstvo ještě finančně podpořilo řadu současných užitečných projektů, např. výstavbu a přestavbu základních a mateřských škol v celkové výši 74,2 mil. Kč pro celkem 9 obcí kraje (např. včetně Klecan). Tradičně také kraj podporuje rozvoj obcí do 2 tisíc obyvatel finančními příspěvky na drobné, leč důležité akce, např. dětská hřiště, veřejné osvětlení, opravy MŠ a veřejných budov či kapliček na návsi. Tentokrát ve výši 10,5 mil. Kč.
Součástí pravidelné agendy jsou i finanční příspěvky na podporu bezplatného stravování sociálně slabých žáků (ve věku 2–26 let) škol, které nejsou zřizovány krajem. Je třeba poznamenat, že 90 % výdajů pokrývá dotace z EU, 10 % hradí Středočeský kraj. V kontextu vysokého životního standardu ČR působí dlouhý seznam škol poněkud skličujícím dojmem. Bez zajímavosti není ani to, že i v našem bohatém městečku čerpá Základní škola Z. B. 138 600 Kč a MŠ Spěšného 105 154 Kč. Nevím ovšem, proč si příspěvek nenárokují i další mateřské školy v našem městě.
Černošice budou mít gymnázium
Poměrně ostrou diskusi vyvolalo i memorandum o společném postupu kraje a města Černošice ve věci výstavby nového čtyřletého gymnázia. Záměr reaguje na kritický nedostatek míst na středních školách v prstenci kolem Prahy. Je naplánován poměrně velkorysý areál s 12–16 třídami a tělocvičnou, resp. sportovní halou. Finální podoba vzejde z otevřené architektonické soutěže. Město vloží do projektu své pozemky o celkové rozloze 10,5 tisíc m2 a kraj zainvestuje vlastní stavbu. K realizaci by mělo dojít do 5 let.
Dobrý člověk ještě žije
Závěrem ještě jednu drobnost, která potěší, řekl bych, až pohladí po duši. Bezdětní manželé z Berounska odkázali Středočeskému kraji dva rodinné domy i s pozemky ve prospěch zřízení dětských domovů se závazkem udržitelnosti 25 let. Škoda, že takových mecenášů není více.