V minulých měsících proběhla intenzivní debata, zda přistoupit k posunutí začátku výuky na 8:30. Jak to celé dopadlo a co bude dál?
Nejprve stručná rekapitulace. Inciativa, se kterou přišlo vedení školy, měla za cíl zejména systémově reagovat na zhoršující se duševní zdraví a tzv. well-being dětí.
Mezinárodní zkušenosti i praxe řady českých škol ukázala, že posunutí času zahájení výuky má pozitivní dopad na děti i na jejich vzdělávací výsledky. Na druhou stranu by posun výuky vyžadoval změnit ranní rytmy v rodinách a pozdější konec výuky (o cca 20 minut).
Proto vedení školy v koordinaci se zřizovatelem zahájilo k tomuto tématu konzultace s žáky, rodiči i učiteli, a to prostřednictvím rodičovského, žákovského parlamentu či vnitřní debatou v pedagogickém sboru s jasným závazkem, že o dalším postupu bude rozhodnuto na základě těchto konzultací. Výsledky lze shrnout následovně.
Žáci se vyjádřili prostřednictvím svého parlamentu a změnu podpořili. Mezi učiteli myšlenka získala podporu přibližně mezi jednou třetinou z nich, obdobnou podporu myšlenka získala mezi rodiči.
S ohledem na dané výsledky nebude ke změně začátku výuky přistoupeno a nadále vyučování bude začínat od 8:00. Energie, která by byla investována do dalších diskuzí na toto téma, bude věnována jiným opatřením směřujícím k podpoře duševního zdraví dětí.
Děkujeme všem, kteří se do debaty zapojili a přednesli racionální argumenty pro i proti změně času výuky. Roztoky prožily velkou debatu o vzdělávání a duševním zdraví dětí.
Věříme, že si řada rodičů z debaty odnese poznatek dbát ve zvýšené míře na péči o spánkový rytmus dětí, potřebu regulace času, které dětí tráví na digitálních zařízeních, nutnost rozvíjet pohybové aktivity dětí i mimo rámec školy nebo vysvětlovat dětem negativní vliv energetických nápojů a návykových látek na jejich vývoj i školní výsledky.
Škola bude naopak rozvíjet koncept třídnických hodin, prohlubovat program primární prevence či podporovat pohybové aktivity dětí v rámci výuky a družiny. Bude věnovat čas tématům souvisejícím se stresem, jeho zvládání, ale i celkové odolnosti v dnešní náročné společnosti. Bohužel psychické problémy mezi dětmi narůstají a není možné na téma rezignovat.
Mgr. Jaromír Beran, radní pro školství
Mgr. Olga Janoušková, ředitelka ZŠZB