Zdá se, že v Praze mají nového, opravdu nebezpečného nepřítele, s nímž se rozhodli zatočit. A nejsou to násilníci, ani zlodějíčci, ani narkomani. Jsme to my, nepřizpůsobiví migranti ze středních Čech. Asi máme úplně jinou kulturu a identitu, kterou už dál nechtějí v hlavním městě tolerovat.
Aktuálně se do dalšího „utahování šroubů a umravňování“ sílící vlny migrace pustila sousední Praha 6. Po zavedení modrých zón pro rezidenty teď zdražila denní parkování, dále rozšíří buspruhy a dokonce hrozí zavedením závor na svých hranicích. Zatím jen světlených, tedy semaforů. Chybí snad už jen kontroly jako za covidu a přijetí migračního paktu. Zlatý Schengen!
Někteří Pražané patrně vnímají obyvatele Středočeského kraje jako parazity. Motorista s písmenem S na registrační značce je v hlavním městě stejně oblíbený jako jsou Pražáci s A po celé zemi.
Stereotypní pražská představa o nás vypadá asi takto: „Jsou to arogantní lidi, kteří se k nám ráno přiválí do hlavního města ve svém SUV automobilu. Buď v něm sedí sami, nebo maximálně s potomkem, jehož vezou do pražské školy, kde jen zabírají místa našim dětem. A když nestíhají, což je každý den, tak šup do pruhu vyhrazeného pro autobusy. Zatímco my, uvědomělí Pražené s lítačkou se jim z tramvají smějeme, jak se legračně rozčilují v kolonách, které sami způsobili“.
Ale teď vážně. Samozřejmě, nejsme slepí, a také vidíme, jak Praha 6 trpí dopravní zátěží, která překročila únosnou mez. Možná je právě tohle ta nejúčinnější regulace. Proč jezdit autem do města, když stejně budu poskakovat v kolonách a nakonec stejně ani nemám kde zaparkovat? Navíc, mám-li alternativu v MHD, která je i v evropském srovnání kvalitní a hlavně velmi levná. Dokonce i v Brně nebo Ostravě, kde není metro, je roční kupon zhruba o tisíc korun dražší. Tím ale končí naše pochopení pro pražské nářky. Ve skutečnosti si to vše metropole sama zavinila.
Za prvé: Praha je rozdrobena do 57 městských částí a vyloženě neštěstím je, že každá si parkování a regulaci dopravy řeší po svém. Přitom město je jeden organismus, kdyby to řešilo jako celek, snáz by se nastavil vztah s přilehlým regionem.
Za druhé: Praha roky mluví o tom, jak by se měla zahušťovat, ale v realitě kvůli složité byrokracii staví minimum bytů, takže se z nich stal nedostupný luxus. Pak se nemůže divit, že tím vyvolala další vlnu suburbanizace a developeři raději dál stavějí byty všude možně okolo Prahy. Ta se už brzy může těšit na další středočeské řidiče.
A za třetí: S dopravou v metropoli také moc nepohnuli. O odstavných P+R parkovištích se jen mluví, jejich kapacita je směšná. A městské části sledují jen své zájmy: Suchdol roky blokuje dálniční obchvat a „šestka“ zas zdržuje výstavbu moderní rychlodráhy na letiště a do Kladna.
Pokud s ničím z toho Pražané nepohnou, pak se na nás už brzy zas mohou těšit v nějaké té koloně. Chce to klidné nervy. Nebo Lítačku.
Václav Dolejší