Serpentina by už skoro zasloužila vlastní rubriku. Nicméně, jak se to s ní vyvíjí?
Krajská správa napotřetí vysoutěžila zhotovitele pro svůj projekt, který počítá s odkrytím zdi, prokotvením do násypu a skály a zpevněním stěny pomocí prefabrikovaných žeber a betonových desek. Požadavkem a přáním města, a současně oddělenou částí projektu, na které se město finančně podílí, je obložení stěny kamenem – je to dominantní stavba spodních Roztok a chceme, aby byla reprezentativní a krásná.
Celý projekt má tedy dvě oddělené části: část týkající se opravy a zpevnění zdi, kompletní rekonstrukce příslušné části krajské silnice včetně podkladových vrstev, kanalizace a sítí (kterou řeší organizačně, finančně a právně kraj), a malou, doplňující část týkající se kamenného obkladu (ta jde finančně za městem Roztoky, které je v tomto případě spoluobjednatelem).
Jak budou práce probíhat a v jakém harmonogramu, je zatím stanoveno orientačně, část kroků bude možné upřesnit až po začátku prací. Staveniště bylo převzato 2. září. Práce začínají druhý týden září vykácením nutné plochy. Nejprve bude nutné připravit terén kráčejícím bagrem tak, aby pod zdí bylo možné vybudovat přístupový prostor, vykopat sondy, odkrýt poškozené části torkretu, tedy stříkaného betonu pokrývajícího zeď, a odhalit patu zdi především na místech, kam následně přijdou žebra.
Tyto přípravné práce nějakou dobu zaberou a jejich výsledky budou určující pro harmonogram samé sanace zdi. S pracemi, jejichž objednatelem je město, to znamená s realizací kamenného obkladu finální zdi, počítáme po zimě, tedy v roce 2025.
Organizačně projekt počítá s realizací do půl roku (ale předpokládá technologickou pauzu během zimy, takže část prací by měla proběhnout na podzim, část na jaře), a to při minimálním časovém úseku celkové uzavírky silnice. U semaforů zhotovitel požádal o drobnou úpravu a posun, aby měl pro stavbu více manipulačního prostoru, také dojde k jejich výměně (údajně za kvalitnější typ), ale způsob projíždění zůstane stejný a změna bude dle tvrzení zúčastněných stran v tuto chvíli minimální anebo k lepšímu, díky spolehlivějším semaforům.
Přesto se město Roztoky připravuje i na situaci, kdy by z jakéhokoliv důvodu bylo nutné serpentinu zavřít – k odhalení nějaké dosud neznámé situace může samozřejmě během stavby dojít, stejně tak předpokládáme technologické kroky, u kterých to bude nutné. Uzavírka je pravděpodobnější až v roce 2025… ale jeden nikdy neví.
S Ropidem ověřujeme pracovní návrh organizace autobusové dopravy – v tuto chvíli opravdu hodně pracovní – ale přidávám ho sem, protože vás jistě zajímá, kudy naše myšlenky vedou.
- Autobus 350 by jezdil z Kladna na náměstí a dále část jeho spojů jako 350x přes Únětice do Prahy (všechny spoje Únětice prostě nepoberou a my chceme, aby to přežily). Předpokládáme, že by většina cestujících seběhla (a vyběhla) kopec po svých a do Prahy pokračovala autobusem 340 nebo vlakem.
- Autobus 340 z Dejvické po své trase na nádraží v Roztokách a zpět (což znamená vyparkovat kus parkoviště u nádraží kvůli otáčení).
- A autobus 359 by ve větší četnosti a s menšími vozy pro ty, kdo Kroupku, Myší díru nebo Kostelní nevyběhnou, spojoval spodní a vrchní Roztoky.
Mohl by jezdit od Maxmiliánky (Tiché údolí) přes nádraží, přívoz, kolem šraněk a „Lukešákem“ nahoru, na náměstí a možná, ale jen možná, i na žalovskou vlakovou zastávku. - Lukešák (tj. ulice Na Vyhlídce) by pak byl uzavřen pro automobilovou dopravu, nemá totiž takovou kapacitu, aby mohl být objízdnou trasou s potřebnou kapacitou.
Je to zatím jen směr úvah čekající na spočítání a ověření. Tak jako tak doufáme, že případné uzávěrky budou co možná nejkratší a, ideálně, nebudou vůbec.