V pondělí 9. září, kdy se sešlo ke své poslední schůzi středočeské zastupitelstvo, se fakticky uzavřela jeho činnost ve volebním období 2020–2024.
S ohledem na to, že krajské zastupitelstvo nejednalo o prázdninách a šlo také o poslední příležitost projednat resty, bylo na programu nelidských 190 bodů programu. Specifikem posledních jednání bývá to, že je snaha nejen projednat věci, které nesnesou odkladu, ale bez dlouhé diskuse protlačit i body, které jsou poněkud diskutabilní.
Nejprve však zmíním jednu drobnost vpravdě lidskou. S poslední schůzí ukončila svou službu pro kraj také paní stenografka Jaklová, která zapisovala průběh krajských jednání 20 let (a celkem 50 let ve státních službách) a ve svých 85 letech se rozhodla, že už toho bylo dost. Ovace vestoje byly obrovské.
Podpora menších, slabších, chudších
Jako již tradičně přispělo krajské zastupitelstvo obcím do 2 tisíc obyvatel dotacemi na malé investiční akce, celkem téměř za 120 mil. Kč. V tomto směru má kraj skutečně nezastupitelnou úlohu. Věřme, že se jí nezřekne ani v dalším volebním období.
Podle souhrnného vyhodnocení přispěl kraj za letošní rok na školní obědy chudých dětí (kulantně řečeno „trpících potravinovou či materiální deprivací“) téměř 13,5 mil. Kč.
Schválena byla i smlouva o realizaci staveb souvisejících s přeložkou silnice I/12 (tzv. kolínské), což je další krok k výstavbě části pražského vnějšího okruhu. Podobně byly schváleny i smlouvy k výstavbě nové infrastruktury na klíčových silnicích I. a II. třídy, včetně obchvatu Benešova jako širší součásti dálnice D3, obchvatu Brandýsa nad Labem souvisejícího s pražským okruhem D0 apod.
Postavíme skvělý tunel, ale…
Jedním z bodů, které jsou zdánlivě jednoznačné, bylo memorandum mezi SK, Správou železnic a Ministerstvem dopravy o dopadech výstavby dopravní infrastruktury v okolí stavenišť tzv. berounského tunelu z Prahy-Smíchova do Berouna. Dlouhý železniční tunel má být součástí nové rychlostní trati na hranice s Německem a bude stavbou nebývalého rozsahu – a také s nebývalými dopady na okolní obce během výstavby.
Podle projektu má tunel stát cca 100 miliard Kč, ovšem s dalšími vyvolanými investicemi (např. přeložkou silnice II/16 a další obslužné silnice v podobě rozšíření D5 u Rudné) to bude mnohem více. Kolik, to si zatím nikdo netroufá odhadnout. Memorandum má zmírnit odpor dotčených obcí, předpokládá pro ně významná kompenzační opatření. Ta budou podrobně definována v dalším memorandu, které uzavře kraj s dobrovolným svazkem obcí postižených výstavbou.
Při té půjde nejen o olbřímí přesuny stavebního materiálu a techniky, vytěžené horniny, ale i o ochranu spodních vod, protože dotčené krasové území je z hydrologického hlediska velmi složité. Vtírá se samozřejmě otázka, zda je nutné novou trať vést extrémně drahým tunelem, a také brutální zásah do životního prostředí pražské periferie není zanedbatelný. Zvítězil však záměr cestovat rychleji, až 200 km v hodině (ne však 300 km, jak se původně předpokládalo), což zajisté představuje proti současnému jízdnímu řádu časovou úsporu.
Zastupitel jako nahý v trní
Určité otázky vyvolává i změna trasy koridoru železniční vysokorychlostní trati v úseku Poříčany – Světlá nad Sázavou. Trať se přiblíží k zástavbě, půjdou k zemi dva domy, bude zlikvidován rybník, ale zejména dojde také k narušení vodního zdroje Vrchlice, který má pro tuto oblast nenahraditelný význam.
rávě ohrožení vodních zdrojů, které jsou zde nehluboko pod povrchem, je největším rizikem, na které ve svých námitkách poukazuje Ministerstvo životního prostředí i Ministerstvo zemědělství a ovšem i veřejnost. Při rozhodování o takové věci si zastupitel uvědomí beznadějnost své pozice, když příslušný výbor pro regionální rozvoj věc jednoznačně podpoří, ale on nemá možnost, resp. časovou kapacitu, si během krátké doby všechna předkládaná fakta osobně prověřit. Na to by potřeboval při dvoustovce bodů programu celý tým spolupracovníků, a to dobře zaplacených.
Smysl a význam sociálních služeb
Poměrně mnoho bodů bylo schváleno i z oblasti sociální péče, které se týkaly změn statutu a slučování zařízení zajišťujících tuto službu. V jednom takovém zařízení byla snížena kapacita z 45 na 6 lůžek z důvodu havarijního stavu objektu z 80. let. To jen potvrzuje důležitost výstavby nových zařízení, která budou na úrovni 21. století i norem platné legislativy. Bylo také rozhodnuto o rozdělení téměř 32 mil. Kč na sociální služby pro tzv. „nebonitní klientelu“, tedy bezdomovce.
Důležité usnesení se týkalo aktualizace sítě sociálních služeb kraje na rok 2025. Na stole byly opět tři varianty, tzv. minimální, technická a optimální. Schválena byla za všeobecné shody napříč stranami tzv. optimální, kterou bych osobně označil za minimální. Sociální služby budou bohužel i v dalším roce podfinancované.
Ukázala to jasně i nebývale široká debata účastníků z řad odborné veřejnosti, která poukázala na silnou poddimenzovanost zejména asistenčních služeb pro lidi se závažným postižením a těžkými diagnózami, což je pro některé klienty opravdu věcí životní důležitosti.
Ukázalo se například, že (trojkové) město Říčany, které se tradičně umisťuje na předních místech životního komfortu, nemá vůbec žádnou asistenční službu. Nedostatečná je i kapacita stacionářů čili odlehčovacích služeb. Velmi těžká je i situace matek samoživitelek s těžce nemocnými dětmi, které vyžadují celodenní péči.
Financování těchto služeb z veřejných, byť záslužných sbírek je naprosto nesystémové a nevyhovující a nedává klientům žádnou jistotu.
Svou chvíli slávy zažily i Roztoky, když krajské zastupitelstvo jednomyslně schválilo dvě memoranda o výstavbě gymnázií – s městem Jesenice, které nabobtnalo na největší město okresu, a s Roztoky.
Cesta do pekel a dobré úmysly
Zlatým hřebem programu však bylo schválení odkoupení pozemků nutných k propojení průmyslové zóny Plasy u Mladé Boleslavi s MÚK Kosmonosy, jako prodloužení silnice III/0164. Její výstavba je naprosto klíčová pro automobilku Škoda, která zde staví továrnu na autobaterie téměř za 5 miliard Kč. Sama už do této akce vložila 800 mil. Kč na výstavbu mostu, který ovšem v současnosti končí v polích.
Bývalá vláda (2018–2022) svým usnesením přislíbila, že tuto nutnou dopravní infrastrukturu zajistí z veřejných prostředků. První otázka byla, proč to má nyní platit kraj, a ne stát, ale zde je asi možné dosáhnout dohody se Státním fondem dopravní infrastruktury. Leč logická byla i poznámka kolegyně z Mladé Boleslavi, že krajské i státní peníze jsou peníze daňových poplatníků, jen z jiné kapsy, investované do podpory soukromého podnikání.
Horší situace se ukázala ve věci kupní ceny. Dotčené pozemky skoupil před několika lety (když vláda o této věci rozhodovala) známý spekulant a sponzor jedné z politických stran, který za ně nyní požaduje osminásobek odhadní ceny (s odkazem na zákon č. 419/2009 Sb. o liniových stavbách) – celkem 94,5 mil. Kč.
Jistou nevoli v sále vyvolala již sama odhadní cena za tuto zemědělskou půdu, a to 262 Kč/m2, když podle cenové mapy se zde pohybuje v rozmezí 40–250 Kč/m2. Podle alternativního znaleckého posudku Pirátů by měla být tato půda ohodnocena 58 Kč/m2. Naproti tomu stál argument, že Škoda Auto v rámci svého podnikatelského záměru zaplatila za podobné pozemky 3 234–4 800 Kč/m2!!! Takové prodeje ovšem velmi deformují cenovou mapu v regionu, potažmo ve státě. Na druhou stranu bychom si měli přiznat, že výstavba továrních hal na nejúrodnější půdě Polabí by měla developera stát opravdu pěkný balík.
Život je kompromis… Nebo ne?
Na konci velmi dlouhé debaty, při níž jsem místy nevycházel z údivu, byl předložen protinávrh kolegy Kořínka, starosty Černošic, který navrhl kompromis, jež jsem osobně podporoval – prodat pozemky jen za čtyřnásobek odhadní ceny. Pro návrh bohužel hlasovalo jen 20 zastupitelů (vesměs STAN), 1 byl proti a 34 se zdrželo hlasování (včetně Pirátů). Hlasovalo se tedy o původním návrhu, který byl přijat 36 hlasy, proti bylo 10 (včetně mě) a 10 se zdrželo.
V takové chvíli cítíte opravdu hlubokou frustraci. To jsou situace, které mě již před časem přiměly k rozhodnutí do krajského zastupitelstva více nekandidovat. Takže termínem voleb můj mandát skončil a tím i mé čtyřleté zpravodajství o jednání tohoto zastupitelského sboru. Nepsal jsem tyto články proto, abych získával hypotetické politické body, ale abych vás, daňové poplatníky, informoval, jak funguje krajská samospráva i jak se nakládá s veřejnými finančními prostředky.
Stanislav Boloňský,
bývalý zastupitel Středočeského kraje za STAN