Práce na rekonstrukci serpentiny začaly. V době uzávěrky tohoto čísla běží stále ještě především práce na zpřístupnění prostoru pro stavební stroje: kácení, příprava přístupové cesty.
Práce průběžně zpřesňují vědomosti o stavu zdi, na které reaguje organizace stavby. Podle zhotovitele ukazují data z inklinometrů (čidel umístěných na zdi, která snímají pohyb) zhruba od poloviny léta nepatrné, ale přetrvávající změny, a tak zhotovitel s Krajskou správou údržby silnic (KSÚS) ve spolupráci s autorským dozorem přistoupili k úpravám harmonogramu stavby.
Původně se mělo začít odkopáním celé zdi a injektáží. Vzhledem k tomu, že by takový postup mohl mít negativní vliv na stabilitu (protože zeď dole odlehčí a nahoře přitíží), rozhodlo se o jiném postupu prací, kdy přednost dostane stabilizace a mikropiloty, injektáž proběhne až následně.
Aktuálně probíhá dopočítání tahových sil na kotvách, aby bylo možné je objednat. Od poloviny října pak bude probíhat vrtání lomovou vrtačkou, jejíž pomocí se zeď prokotví skrze násyp až do podloží.
Drtivá většina vrtání nemá mít dopad na provoz, přístup pod zdí je připraven v dostatečné šířce, ale v oblasti, kde zeď těsně přiléhá k silnici, to bude problém. Po určitém váhání, zda by alespoň osobní auta mohla kličkovat zúženým pruhem vedle lomové vrtačky, bylo rozhodnuto, že bude daleko rozumnější serpentinu na tři dny pro vrtání v této kritické oblasti prostě zavřít.
Uděláme to v termínu, kdy to bude mít nejmenší dopad – během prodlouženého víkendu 26.–28. října, kdy je ideální kombinace víkendu, státního svátku a navazujících podzimních prázdnin.
V době uzávěrky Odrazu ještě není známo řešení, jak zajistit MHD po tyto tři dny. S největší pravděpodobností půjde o stejný model jako před několika lety, kdy autobus 350 končil ve směru od Kladna na Tyršově náměstí, autobus 340 vyjížděl z Tyršova náměstí na Suchdol a spodní část Roztok byla odbavována jen vlaky – vzhledem k očekávanému malému provozu nebudeme složitě zajišťovat náhradní dopravu.
Po 20. říjnu však doporučujeme zkontrolovat aktuální informace na webu města, protože může dojít ke změnám a úpravám, jako vždy.
Na kontrolním dnu 2. 10. jsme řešili i další drobná témata: zaprvé spojení nové výstavby základu zdi, který přiléhá k silnici, s výměnou kabelu veřejného osvětlení (protože dělat to následně by nebylo reálné), zadruhé možnost sanovat zeď v poslední, nejvyšší části, schované za korunami stromů.
Při odhalování její základové spáry se totiž zjistilo, že stojí na relativně úzké skalní římse. Proto bude nutné řešit základ jinou technologií a pravděpodobně oželet kamenný obklad (což nevadí, protože to nebude vidět).
Zástupci města se i nadále budou účastnit kontrolních dní a počítáme se zhruba 14denním intervalem v informování o tom, jak se posouvá tato akce se zásadním dopadem na životy nás všech.