Na říjnovém zasedání přijalo zastupitelstvo města dva důležité dokumenty: smlouvu o spolupráci a převod práv stavebníka. Jde o plánovanou výstavbu v Nádražní ulici, v obou případech je smluvním partnerem Nádražní 23, resp. POHL, a.s. O co konkrétně se jedná?
Oba dokumenty jsou výsledkem zhruba ročního jednání o podobě „komplexu Nádražní“, v jehož prostoru je zatím stále ještě zbytek původních objektů a stavební dvůr, a Nádražní ulice. Město uzavřelo s investorem plánovací smlouvu v roce 2018. Dohoda, kterou tehdy obě strany považovaly za dobrou, má vady, jež vznikly časem, ale i změnou priorit a pomalostí kraje při přípravě rekonstrukce průtahu.
Město se jednáním snažilo narovnat také věcné nedostatky původní smlouvy. A investor pochopitelně tlačil na cenu „stavebního objektu 07“, tedy budovy, kterou město počítá využít jako školku/prostor pro dětskou skupinu a kulturní zařízení. Důležitým faktorem jednání bylo také to, že situace na trhu je dnes diametrálně odlišná, než byla v roce uzavření dohody o spolupráci.
Původní plánovací smlouva
Dle původní (i budoucí) plánovací smlouvy má v Nádražní ulici vyrůst 6 bytových domů. Součástí dohody je, že investor pro město postaví dvoupodlažní stavební objekt 07 o rozloze 480 m2. V tomto objektu je do přízemí naplánován multifunkční sál pro kulturní a společenské akce se zázemím, v patře má vzniknout prostor pro školku či dětskou skupinu. Město si tento prostor v blíže neurčené míře vyhotovení a vybavení mělo kupovat za 9 milionů Kč.
Součástí původního projektu je řešení celé přiléhající komunikace tak, aby bylo umožněno bezpečně vjíždět do komplexu a autobusové zastávky byly přesunuty (na Prahu by byla v samostatném zálivu, od Prahy bohužel bez zálivu). To předpokládalo kácení celého lipového stromořadí v Nádražní ulici včetně velmi cenných a zdravých stromů v její spodní části a úpravu povrchu komunikace investorem.
Zajímavé je, že tento úsek krajské silnice (až na inženýrské sítě) nebyl součástí projektu na rekonstrukci průtahu městem, a kraj tedy ani neplánoval v této části komunikaci rekonstruovat. Hrozilo zde dvojí riziko: 1. práce na výstavbě komplexu a na rekonstrukci silnice by nebylo možné koordinovat; 2. rekonstrukci průtahu v této části by muselo na vlastní náklady realizovat město, protože s aktivitou kraje ani investora Nádražní se nepočítalo.
Mohlo by se zdát, že to není kdovíjaký problém, že silnice v tak strašlivém stavu není… Ale jednak silnice i chodníky budou uspořádané jinak, jednak je stejně nutné vyřešit sítě (které součástí projektu průtahu byly a nadále jsou), splaškovou kanalizaci a velkou dešťovou kanalizaci.
Ta se totiž vybuduje při rekonstrukci průtahu, aby se zmírnila rizika přívalových dešťů, vyřešilo odvodnění stávajících ulic a připravilo i odvodnění Vršek a dalších oblastí. Konec dešťové kanalizace musí bezpečně ústit do Únětického potoka.
Stručně řečeno tedy kvůli pomalosti kraje při realizaci průtahu hrozilo, že by investor udělal povrchy, pak by to znovu rozkopal kraj kvůli sítím a nakonec by muselo přijít město a udělat podkladové vrstvy a znovu opravit povrchy… Hotová kafkárna!
Nová dohoda
Zastupitelstvo města schválilo úpravy plánovací smlouvy v následujících bodech.
Sál a prostor pro dětskou skupinu – podle investora je částka zakotvená v původní smlouvě zcela mimo ekonomickou realitu, kvůli změně cen stavebních prací a inflaci. Navrhoval, aby město za objekt zaplatilo téměř 33 milionů Kč bez DPH. Po sérii jednání se zástupci města došlo k dohodě na 19 milionů Kč (též bez DPH), které ekonomické posuny férově reflektují.
Dále bylo dohodnuto, že budoucí využití objektu 07 bude v blízké době specifikováno podle potřeb města a protistrana na svoje náklady připraví projektovou dokumentaci budoucího využití (přičemž město musí definovat jasné zadání pro projekt).
Úpravy silnice v Nádražní a zachování lip – město chtělo projekt upravit tak, aby byla zachována spodní část lipového stromořadí (od přechodu ke Koruně). Součástí dohody je právě z tohoto důvodu závazek města připravit kompletní projektovou dokumentaci, tak aby v ideálním případě byla zachována kompletní průjezdnost při zastavení autobusů a zároveň zůstaly zachovány velmi cenné lípy.
Aby to město mohlo udělat, převádí na něj investor výstavby práva stavebníka. Paralelně s touto dohodou se městu podařilo vyjednat s Krajskou správou údržby silnic jako vlastníkem komunikace, že nový projekt spodní části Nádražní investičně připojí k celému projektu rekonstrukce průtahu 241/1. Znamená to, že část, kterou by muselo financovat město, zaplatí kraj.
Smlouva doznala změn i v dalších bodech: oproti původní smlouvě město umožnilo změnu dispozic v posledních patrech bytových domů. V principu změnu z velkých bytů na menší. Na počet obyvatel a parkovacích míst tato změna nebude mít dopad.
Město také ustoupilo od požadavku zelených fasád, které jsou v českém prostředí buď špatně funkční, nebo mimořádně finančně náročné na založení i údržbu, navíc mají jen estetický charakter. Vzhledem k úpravě parkovacích minim byl také upraven počet parkovacích míst na povrchu ve vnitrobloku.
V čem město naopak investorovi jednoznačně nevyhovělo, bylo zvýšení počtu pater plánované výstavby. Kapacitu území navyšovat nebudeme.