V úterý 7. ledna se konalo druhé kolo jednání k neuspokojivému stavu veřejné autobusové dopravy v naší obci.
Za město jednali Tomáš Novotný a Zuzana Šrůmová (starostovi kolidovala schůzka s jinou, dříve plánovanou akcí), za roztockou veřejnost byla přítomna Zuzana Broklová.
Provozovatele nových linek zastupovali pánové Královec a Panýrek z ČSAD Kladno, organizátora veřejné dopravy IDSK nový šéf příslušného odboru Jan Smítka a Vlastimil Janoušek, za ROPID se účastnil Václav Šarbach a Jiří Vyčítal.
Na schůzce zástupci města konstatovali, že zlepšení oproti stavu z prosince je velmi mírné a stav autobusové přepravy stále velmi tristní. Kritizovali jsme občasné projíždění zastávek i přes doložitelnou signalizaci tlačítkem STOP, špatnou komunikaci řidičů s cestujícími, časté výpadky spojů či najíždění několika autobusů najednou a neodůvodnitelně opožděné odjezdy z Dejvic či Levého Hradce.
Promítli jsme postřehy občanů stran poklesu kvality vozového parku, stání na žluté čáře na levohradecké točně. Hlučnost autobusů (zejména těch na zemní plyn) při rozjezdech a zvuky při couvání autobusů, které i v noci budí občany na točně i na Přemyslovské.
Kritizovali jsme také fungování infolinek a dispečinků, to na základě zkušeností, které s nimi učinili naši občané. Na schůzce samé bylo vidět, že v tom, kam máme psát, nemají zcela jasno ani její účastníci.
IDSK si přeje, aby se stížnosti hlásily na číslo 234 704 560 nebo na mail info@pid.cz, nicméně zástupce Arrivy/ČSAD na minulé schůzce apelovali, aby podněty odcházely na číslo 725 100 725 nebo mail info@arriva.cz. Jediná rada je psát do kopie oběma. IDSK musí mít přehled o problémech, jen tak může konat – to zní logicky.
Přítomní zástupci IDSK (krajská organizace, organizátoři dopravy) uvedli, že podle jejich statistik a měření problémů ubylo a konstatovali, že všechna zpoždění a podobně sankcionují. Je to jistě v pořádku, nicméně obec, tím méně cestující, z pokut vlastně nic nemají. Ty končí v krajském rozpočtu, a pokud byly nějaké za prosinec uděleny, mělo to na zlepšení zřejmě jen mírný vliv.
Z debaty vyplynulo, že mnoho problémů je o víkendech, kdy dopravu zajišťuje subdodavatel vítězné firmy, tedy firma ABOUT ME.
Přítomní zástupci ČSAD Kladno nám v zásadě nic nového nesdělili. Řidiče proškolili a nebrání se manuálu, který bude mít každý šofér k dispozici. Je to věc chvályhodná, ale přichází poněkud se zpožděním – na to měli pánové myslet před zahájením provozu.
Vzali jsme na vědomí, že sehnat dobré a motivované šoféry není snadné – na to ale mohla být jen jediná reakce. Pokud se firma ucházela o devadesátimilionový tendr a podepsala smlouvu, věděla, do čeho jde a zda je na to technicky a personálně vybavena. Zástupce ČSAD pan Panýrek nás nicméně ujistil, že bude v
motivování a proškolování šoférů pokračovat.
Jednali jsme hodinu a půl a nebylo to jednání ani pro jednu stranu nijak příjemné. Zástupci obce i veřejnosti ocenili příslib Jana Smítky z IDSK, že ve velmi dohledné době vyšle do Roztok větší množství kontrolorů, kteří se zaměří na všechny aspekty autobusové dopravy.
Nemohu pominout ani apel, který podporuje i vedení města. Prosbu na cestující, aby se snažili na šoféry být i přes tu bídu zdvořilí.
Další schůzka se bude konat 14. února.
O situaci je informován krajský radní Petr Borecký. Zval jsem ho na schůzku též, ale nakonec jsme se telefonicky domluvili, že pokud se situace výrazně nezlepší ani po lednovém, nyní právě popisovaném setkání, přijede. Je ale jasné, že dostává informace z různých stran.
Měřeno čistě statistikou IDSK, od prvního či druhé prosincového týdne se počet kolapsů autobusové dopravy opravdu mohl snížit. Všechny doprovodné a denní život komplikující nepříjemnosti, na které si stěžujete a které zmiňuji v úvodu článku, ale žádná úřední statistika neobsahuje.
Závěrem uvedu snad alespoň jednu drobně potěšitelnou zprávu. Požádali jsme ROPID o přidání spoje po 22. hodině. Bylo to často zmiňováno ve vašich reakcích a přáních. Až se s tím konstruktér našich jízdních řádů (a v Roztokách vždy vítaný muž) Václav Šarbach vypořádá, sdělíme podrobnosti. Snažíme se o to, aby byl spoj přidán v dubnu letošního roku.
Kontakty pro hlášení problémů s autobusovou dopravou
IDSK – tel. číslo: 234 704 560, mail: info@pid.cz
Arrivy/ČSAD – tel. číslo: 725 100 725, mail: info@arriva.cz
Ideálně uvádějte vždy konkrétní spoj, linku a (plánovaný) čas odjezdu autobusu.
Tomáš Novotný, místostarosta