První měsíc dalšího školního roku je za námi a s jeho odchodem je čas na bilanci fungování bilingvního programu na ZŠ v Roztokách, který letos zahájil již 3. rok.
Zájem o studium ve třídách s odpoledním placeným kroužkem anglického jazyka se rok od rok zvyšuje, a tím roste také počet dětí ve třídě. Kapacita je však omezená a počet žáků nemůže přesáhnout přijatelnou míru 24 dětí ve třídě. Nechceme se ubírat stejnou cestou jako podobné programy v Praze, kde je dětí ve třídě běžně 27 i víc. V programu Young Hippocampus jsou navíc ve třídě v anglických hodinách 2 anglicky mluvící učitelé, kteří tak zajišťují maximální individualizaci výuky.
Občas se setkáváme s názorem, že žáci bilingvních tříd jsou zvýhodňováni oproti žákům ze tříd běžných. S tím nemůžeme souhlasit, dokonce opak je pravdou. Všichni žáci se v rámci školní výuky učí podle stejných osnov a ve stejném rozsahu, který je stanoven školním vzdělávacím programem. Rodiče by dětem intenzivní výuku jazyka platili i tak, jen možná někde jinde nebo jinou formou.
Naším cílem je i zvýhodnit celou roztockou školu, a proto poskytujeme své kvalifikované učitele, aby formou tandemových konverzačních hodin v 8. a 9. ročníku pomohli zdokonalovat výuku i ostatních žáků. Škola sama o sobě nemá možnosti, jak kvalifikované rodilé mluvčí získat, a to především z důvodu časově i finančně nákladného administrativního řízení a dále organizačně-provozní nákladnosti v průběhu celého školního roku.
To, jak se našim malým svěřencům daří zvládat výuku ve druhém jazyce, si pravidelně ověřujeme. Navštěvujeme hodiny ve všech ročnících formou tzv. náhledů a ověřujeme, že jsou naplňovány všechny cíle bilingvního programu Young Hippocampus. Zároveň důkazem pro nás, naše učitele i jejich rodiče, že výsledky našich žáků jsou skutečně na velmi vysoké úrovni, jsou každoroční jazykové zkoušky Cambridge English YLE, nejuznávanější mezinárodní zkoušky. Jsme nesmírně hrdí na úspěchy našich žáčků, které dokazují, že i bez předchozí znalosti angličtiny, jsou schopni během první třídy udělat neuvěřitelné pokroky, a to především na úrovní porozumění a mluvení (Listening and Speaking).
V červnu letošního roku si zkouškou první jazykové úrovně, YLE Starters, opět prošli naši prvňáčci jako jedni z nejmladších účastníků. V každé z testovaných kategorií má žák možnost dosáhnout maximálně 5 bodů, rytířských erbů. V ústní části testu dosáhlo maximálního počtu bodů 94 % účastníků. V kategorii porozumění mluvenému slovu získalo 88 % žáků první dvě nejvyšší hodnocení (viz graf).
Žákům gratulujeme a přejeme jim mnoho dalších skvělých studijních úspěchů nejen v anglickém jazyce.
Pro případné zájemce o studium v dalším ročníku programu Young Hippocampus připravujeme opět na měsíc leden informativní prezentaci.
Mgr. Renáta Buckle, Connor Yarish