Minulý Odraz přinesl několikero zamyšlení nad výsledkem krajských voleb. Mohl jsem se s několika radními setkávat v uplynulých letech a přičiním tedy několik postřehů.
Netajím se radostí z toho, že zůstalo stávající vedení kraje v čele s hejtmankou Petrou Peckovou a například radním Petrem Boreckým. Ten má na starosti veřejnou dopravu. Oba jsou za hnutí STAN, ale je po volbách a snad to mohu takto napřímo napsat. Ti dva si totiž nacházeli vcelku pravidelně cestu na schůzky zástupců obcí našeho miniregionu, Roztok a okolí.
Radní Borecký téměř nikdy nechyběl na schůzkách starostů a místostarostů, které svolává ROPID. (ROPID je organizátor hromadné dopravy v regionu a pro nás, obce na sever od Prahy, je zosobněn dobrým mužem Václavem Šarbachem. Proč dobrým? Pan Šarbach operativně reaguje na všechny hrůzy, co nás stran autobusů a oprav silnic potkávají, a pere se se složitou kombinatorikou jízdních řádů.)
Co se na takových schůzkách děje? Debatuje se o hromadné dopravě a hlavně se kritizuje stav silnic spravovaných Krajskou správou silnic. Kritizujeme svorně téměř všichni, včetně zástupce ROPIDU. Správu silnic se tu a tam daří přimět k plánování, k lepší komunikaci, k tomu, aby nám řekla, co vlastně s našimi silnicemi zamýšlí.
Někdy řekne – a pak překvapí, protože udělá něco úplně jiného, než řekla. Možná si řeknete, že k tomu není potřeba krajský radní. Je, protože umí některé věci posunout, urychlit, dát nám požadované informace. Roztoky už například pátý rok opravují nejhorší díry v krajské silnici formou sdružených prostředků (sponzor, město, kraj) – a k tomu je hlas radního Boreckého více než potřeba.
Co po něm budeme určitě opakovaně chtít? Tlak na nástup do autobusů všemi dveřmi. Nekonečný příběh. Pevně doufám, že si s ním pan Borecký poradí.
Vím, že je dnes poněkud riskantní chválit někoho, kdo je zodpovědný za hromadnou dopravu Středočeského kraje. Nezapomínejme ale, prosím, že za současnými kolapsy autobusové dopravy stojí spíše vedení Prahy 6 a Krajská správa silnic, která spadá pod jiného radního. Tím byl uplynulé čtyři roky Karel Bendl z ODS.
Pro mnohé mýtická, nikdy neviděná postava, kterou bychom rádi potkali na schůzkách a ptali se na nemožný stav silnic v okolí (zlepšuje se, ale jde to pomalu) a často nesmyslný postup Krajské správy silnic. Samo sebou, že jsme čekali na jeho angažmá ve věci našich serpentin, nebo minimálně na zájem o věc.
Pan radní nepřijel nikdy. Byl opakovaně a doložitelně zván. Někdy se omluvil, jindy ani to ne. Účast v pracovní (online!) skupině kolem naší serpentiny nepřijal, ani se neobtěžoval reagovat. Potkal jsem se s ním jednou, když jsme byli vyjednávat u hejtmanky o tom, že je do našeho průtahu třeba investovat, že už nelze kličkovat mezi dírami. Objednal jsem roztockou delegaci přímo k hejtmance – a pan radní byl dotčen, že jsem ho obešel. Ale pak zase nikdy nereagoval, neodepsal.
Přeji mu zdar ve starostování Benátkám nad Jizerou a jsem rád, že už v práci radního nepokračuje.
Novým radním pro oblast silniční dopravy bude člen ODS Josef Pátek, starosta Čelákovic. Držím mu palce – a hlavně nám, obcím, pro něž by měl pracovat.
Pokud mohu posoudit, dobře se spolupracovalo s radním pro kulturu Václavem Švendou z TOP 09. O Roztoky se zajímal i radní pro oblast zdravotnictví Pavel Pavlík z ODS. v čilém kontaktu s naším radním Jaromírem Beranem byl a (zejména kvůli plánované střední škole v našem městě) je radní pro vzdělávání Milan Vácha za Starosty. Všichni jmenovaní své posty obhájili a budou v práci pokračovat.
Je vážně škoda, že Roztoky nebudou mít v kraji zástupce. Vlaďce Drdové jsem držel palce, želbohu to těsně nevyšlo. A má kandidatura, kterou zmínil Václav Dolejší? Z 59. místa kandidátky jsem ambice na postup vážně neměl. Vyhověl jsem žádosti kamaráda, starosty Kamýka nad Vltavou, Petra Halady, abych na kandidátce figuroval. I tak děkuji Roztočákům za podporu a za preferenční hlasy.