Milan Vácha z hnutí STAN, krajský radní pro školství, v rozhovoru pro Odraz vysvětluje, proč se kraj rozhodl postavit v Roztokách střední školu a proč by to spíše mělo být čtyřleté všeobecné gymnázium. „Populační vývoj je v kraji tedy mnohonásobně vyšší než investice do nových míst pro děti,“ říká.
Že se do prstence kolem Prahy stěhují desítky tisíc lidí a že mají děti, víme. Některé obce to přesto zaskočilo u mateřských a základních škol a teď vás u středních. Kde se tedy stala chyba, že i kraj tak zaspal, zapomněl na demografii a najednou na poslední chvíli zjišťuje, že v regionu chybějí místa pro děti ve středních školách?
To je velký omyl, že někdo zaspal. O tomto problému se ví fakt dlouho. Akorát stát po 25 letech nebyl schopen nastavit seriózní udržitelný systém financování veřejné infrastruktury, který je vyvolaný bytovou výstavbou. Okamžitě tím vyvoláte náklady na mateřské, základní i střední školy, nebo třeba nemocnice. Bohužel kvůli určité komplikovanosti a politické zbabělosti nejsme schopní zavést systém jako v Německu, Holandsku nebo ve Švýcarsku. To znamená, že ten, kdo staví nové nemovitosti, tak dílem automaticky a podle a daných pravidel přispívá na infrastrukturu.
Akorát lidi a voliče tyhle komplikace vlastně vůbec nemusí zajímat. Oni prostě platí státní správu a samosprávu a nechápou, proč to není schopna zařídit, rozumíte?
Samozřejmě, je to selhání veřejné správy, to je bez diskuse. Lidi to nechápou. Obce selhaly v územních plánech, kraje selhaly ve své koordinační činnosti. Stát dodnes není schopen nastavit spravedlivý systém financování. Akorát to pořád jeden hází na druhého. Já všem říkám – všichni za to můžeme, teď pojďme vymyslet nějaké řešení. To řešení jsou jen peníze. Ale bohužel to, že potřebujete shodu všech poslanců v rámci celé republiky. A tam to končí, protože každý je jiného regionu, kde mají odlišné problémy. Dneska to financování škol není systémové. Je to o tom, kdo dokáže získat dotace. Takže se určitě nezaspalo. Je to vědomý systém, který nemá řešení.
Takže teď musíte mimo systém spěchat za vládou, aby vám rychle dala peníze na budování středních škol v regionu?
Stejně jako na stát apelujeme, aby pomáhal obcím v prstenci s budováním základních škol. Celé je to především problém Prahy a středočeského prstence kolem ní, tedy okresů Praha-západ a Praha-východ. Přičemž víme, že migrace sem bude ještě pokračovat. Jinak zbytek republiky i zbytek středních Čech jsou docela v pohodě. Možná má ještě trochu problém ještě Mladá Boleslav nebo Kolín, ale tam je to zvládnutelné. Takže ano, potřebujeme od státu, aby nám pomohl s budováním kapacit kolem Prahy. A to nejen na zelené louce, což jsou Roztoky, Jesenice nebo Černošice, ale také s rozšiřováním kapacit stávajících středních škol třeba pomocí půdních vestaveb. Když tomu stát pomůže, tak to bude rychleji. A když nepomůže, tak to bude pomaleji. Tak to je.
V Roztokách se kraj dohodl s městem, že tu novou školu – řekněme kampus – postaví finančně půl na půl. Město potřebuje rozšířit Cihelnu o druhý stupeň, kraj potřebuje střední školu. Použili jste tento model ještě někde jinde?
Ve Středočeském kraji ne a myslím, že ani v republice to ještě nikdo nikdy takhle nedělal. Je to dané tou oboustrannou potřebou, o které mluvíte. Původně Roztoky ani nebyly mezi těmi místy, kde bychom chtěli investovat. Ale vy máte místo a chcete budovat druhý stupeň základky. Takže najednou to dává smysl, můžeme si navzájem vyhovět, ty věci se potkaly a je to logické vyústění. My bychom tam velké čtyřleté gymnázium nedělali, osmileté už vůbec ne, to je nesmysl. Takhle tam budou dvě paralelní třídy ve sdílené budově, to je ideální.
Proč v Roztokách chcete všeobecné gymnázium, kterých je plná Praha, když my tady máme zcela unikátní podmínky pro technické lyceum? Podporu firmy Eaton, jež se zabývá vývojem elektromotorů, přes řeku ÚJV zabývající se jaderný výzkumem a přilehlých Dejvicích sídlí špičkové technické fakulty.
Abyste udělal dobře vybavenou odbornou školu, kde byste měl mít třeba 500 až 600 žáků, tak jakou by měla spádovost, jakou by měla prestiž? Jestli my můžeme Praze něčím pomoci, tak je to všeobecné vzdělání, o nějž je největší zájem. Ten, kdo chce jít na techniku nebo chemii, tak má mít možnost jít z Roztok do Prahy. Ale nemůžeme dělat chemii, přírodovědné nebo technické lyceum v Roztokách, protože to nemá spádovost. Mentálně Pražáci příliš nepřemýšlí o tom, že by vědomě chtěli cestovat mimo hranice Prahy. Že bychom měli stavět kolem Prahy konkurenční školy a mydlit se o ty žáky nějakou unikátností mi nepřijde úplně smysluplné.
A o roztocké gymnázium by zájem byl? Vždyť příklad Gymnázia Hostivice, o nějž není kdovíjaký zájem, ukazuje, že ambiciózní rodiče i děti z měst přiléhajících k hlavnímu městu stejně touží hlavně po prestižních pražských gymplech.
Je to určité procento. Liší se to i v rámci kraje. Prostě chci jít do Prahy, to je první volba, a když to nevyjde, tak si udělám gympl u nás ve městě. Je tady určité procento lidí, pro které gymnázium do pár kilometrů má hodnotou – a pro ty to děláme. Nepodceňujme mimopražská gymnázia. Třeba to v Kralupech nad Vltavou teď vyskočilo na první místo nedosažitelnosti. A to jen díky tomu, že oni tam mají dvě třídy. Jednu třídu dali technickou, kde mají posledního přijatého žáka s 81 body, což je nejvíc v kraji. Zatímco tu druhou třídu všeobecnou mají na 51 bodech.