Zásadním tématem dubnového zastupitelstva bylo rozhodnutí o tom, jestli na návrh pana zastupitele Huka začneme zpracovávat projekt sociálního zařízení pro seniory, abychom využili dotační výzvy MPSV, která by nám umožnila vystavět pobytové sociální zařízení pro seniory s 12 byty v režimu „domova pro seniory“ (tj. pro lidi do velké míry soběstačné, kteří však potřebují podporu pečovatelské služby) a 18 byty v režimu „domova se zvláštním režimem“ (tj. pro seniory se silně sníženou soběstačností a nutnou téměř neustálou péčí), popř. i jiný počet bytů.
O tomto tématu jsme jednali už jednou – v březnu. Zastupitelstvo se usneslo, že zázemí pro seniory chceme stavět v areálu Cihelny, a uložilo odboru správy a rozvoje města prozkoumat, zda je reálné o dotaci žádat. Kapacitu pro péči o seniory potřebujeme a chceme ji posílit, dostupná pobytová zařízení bolestně chybějí. Úkolu jsme se tedy chopili na úřednické i politické úrovni a podrobně prozkoumali možnosti a rizika, ať nám případná vhodná příležitost neuteče mezi prsty.
Na dubnovém zastupitelstvu jsme se po tomto podrobném průzkumu rozhodli o dotaci neusilovat. Proč? Důvodů je hned několik.
Důvody projektové a časové
Odbor správy a rozvoje města vypracoval harmonogramy potenciálních stavebních projektů. Vyjádření jednotlivých úřadů, časy nutné na soutěž projektantů, posouzení vlivu na životní prostředí (EIA)… to vše zabere hodně času a ne vše je možné dělat paralelně. V běžných termínech projekt nelze stihnout. Znamenalo by to pro nás spolehnout se na to, že jednotlivé instituce nevyužijí maximální čas, který na svá rozhodnutí mají, že nepřijde žádná komplikace ani odvolání a všichni odvedou skvělou práci, kterou nebude nutné upravovat, a tedy sebeméně prodlužovat termín. To by s sebou samozřejmě neslo obrovský stres a riziko chyb, k nimž časová tíseň často vede.
Důvody ekonomické – investiční
Stavbu je nutné předfinancovat z vlastních zdrojů. Bavíme se zde o částkách, kdy odhadované náklady na stavbu včetně vybavení a okolní infrastruktury jsou 150 milionů korun, zřízení jednoho lůžka tedy stojí 5 milionů korun. Město by si muselo na stavbu půjčit zhruba 120 milionů korun, což při současné míře jeho zadlužení není reálné. Navíc dotace by pokryla jen část investičních nákladů,město by muselo v průběhu cca 2 let realizace investovat zhruba 50 milionů korun z vlastních zdrojů za předpokladu, 70% uznatelnosti dotačního programu. To je pro nás v současné chvíli ekonomická sebevražda – ano, dotovaná, ale to by neměl být důvod se do ní pouštět.
Důvody ekonomické – provozní
Obrovským nákladem by při navrženém řešení byl také provoz. Zhruba polovinu lůžek by tvořil „domov se zvláštním režimem“ (dále DZR). To je typ zařízení pro seniory většinou s psychiatrickou diagnózou, typicky s Alzheimerovou nemocí, kteří potřebují prakticky neustálou asistenci, přičemž péče je mimořádně náročná. DZR je tomu uzpůsoben speciálním vybavením, organizací, počtem úvazků pracovníků. A takové zařízení je buď v krajské síti sociálních služeb a Středočeský kraj se podílí na jeho financování, nebo tyto náklady platí klienti a jejich rodiny a jde o zařízení velmi těžko finančně dostupné. Anebo by je muselo platit město. Jedná se zhruba o 15 milionů korun každý rok (pro představu, kompletní rekonstrukce školní budovy Zaorálkova stála 16,5 milionu Kč).
Vzhledem k tomu, že v současné chvíli nemáme rezervovanou kapacitu v krajské síti sociálních služeb, muselo by se jednat buď o DZR pro drtivou většinu lidí finančně nedostupný, nebo o stálou mnohamilionovou zátěž pro rozpočet města. Ani jedno není cesta, kterou bychom se chtěli pustit.
Důvody urbanistické
Na místě Cihelny město vlastní na své poměry mimořádný prostor, ze kterého by měl vzniknout promyšlený celek. Při rychlé akci je velké riziko, že by se toho nepodařilo docílit. Jde však více o riziko než o neřešitelný problém.
Důvody strategické aneb Kudy dál?
Je snadné říkat, že to nejde, je těžké u toho nezůstat.
Pustit se do stavby domova pro seniory, a to především DZR, můžeme jedině s jasnou vizí provozu. Kdo bude provozovatel? Jak bude vypadat organizační a finanční model? Jaké budou kapacity jednotlivých částí (dům s pečovatelskou službou oproti DZR)? DZR je určen pro seniory, u nichž už domácí péče není realizovatelná. Ale poměrně aktivní senioři, kterým stačí dobrá podpora pečovatelské služby, mohou kromě „domova“ dobře bydlet i v síti malometrážních bezbariérových bytů, nebo můžeme posílit podporu péče v domácím prostředí – a tyto možnosti porovnat.
Především se však nemusíme do projektu DZR pouštět sami. Může být společným dílem více obcí, což nám pomůže ekonomicky, ale i ve vyjednávání o kapacitách. Začátek je právě tady. A také v jednání se Středočeským krajem o posílení kapacit sociální péče a zařazení do registru sociálních služeb, což je směr, kterým se vedení města po rozhodnutí zastupitelstva vydává.
Za vedení města
Zuzana Šrůmová a Jaroslav Drda