
Oblíbenými motivy prací multimediální výtvarnice a hudebnice Marie Ladrové, která absolvovala ateliér Milana Knížáka na AVU, jsou houby a sny. K jejím nejčastěji užívaným technikám patří akvarel, a při jeho zpracování ráda používá neobvyklé, velké i atypické formáty a obvykle bavlněné papíry.
Umělkyni zajímají také tradiční techniky využívající přírodní zdroje barvířství a zpracování hubky – materiálu z choroše. Výstavní projekt Marie Ladrové pojmenovaný „Persomnia“ a připravený pro Středočeské muzeum se zaměřuje právě na téma snů – zvláštních stavů lidského vědomí, které se propisují do autorčiných prací.
Podobně jako se Freudova psychoanalýza nebo Jungova analytická psychologie zabývaly interpretací snů skrze symboly a archetypy, stavy snění fascinovaly a inspirovaly rovněž řadu uměleckých a literárních děl. Stejně tak malby i objekty umělkyně odkazují k tajemné mytologii a k neznámým světům, ukrytým hluboko v nevědomí člověka.
Ladrová prostřednictvím akvarelových maleb vypráví několik příběhů, o kterých se jí zdálo a zasazuje je do krajinného rámce. Pohyb venku a práce v plenéru jsou pro ni totiž zásadní a průzkumy přírody jí umožňují poznávat vlastní fungování v lidském i mimolidském světě. Sama si navíc vyrábí barviva (přírodní barvy z rostlin, živočichů a hub), se kterými maluje své obrazy a hledá je právě v krajině.
Podstatnou část akvarelů tvoří primární symboly – různé bytosti (vlk, tygr, člověk) nebo běžné i fantaskní předměty, často přírodniny a rostliny (duha, loďka, křen, aloe), jejichž příběhy někdy v podobě objektů expandují do prostoru galerie.
Ladrová tak nepracuje pouze s malbou, ale využívá rovněž interakci obrazu s psaným textem a objektem. Instinktivně pracuje s námětem vody, o níž Jung psal jako o jednom z nejčastějších snových symbolů zastupujících samotné nevědomí spáče, s mužským archetypem Anima, opačnou polovinou její duše, s postavou šamanky, s prožitkem létání nebo se symbolikou zvířete zastupujícího pudovou stránku člověka.
Pokud se Marie Ladrová v případě zpracování hub a dalších přírodních materiálů zabývá tím, co se skrývá pod zemí i na jejím povrchu, v případě snů ji zajímá to, co je hluboko v lidském nitru, mapuje neznámá území fascinujícího a současně obávaného snového světa, jež je ovšem přirozenou součástí našeho života.
Umělkyně je navíc hudebnice, hraje na kytaru i těremin – elektronický nástroj, který představuje pro řadu současníků nástroj neznámý a experimentální. Jako hráčka na těremin participuje také na představení „Na Houby“ Chemického divadla, které tematizuje houbaření jako „národní fenomén“.

Srdečně zveme na vernisáž, která se koná ve čtvrtek 17. 7. od 17 hodin. V rámci výstavy pak Marie Ladrová povede dva celodenní plenérové workshopy akvarelu (26. 7. a 13. 9.), koncert kapely MR (Marie Ladrová, Ludmila Bartošová) se uskuteční 1. 11. a přednáška psychologa, herce a hudebníka Pjéra la Šé’ze s názvem „Co se děje, když se něco ze sna zhmotní“, proběhne 28. 8.