S radostí oznamujeme, že se u nás narodilo nové „Hlášení závad“.
Je to takové malé kouzlo – nahlásíte, že něco nefunguje, přidáte k tomu fotku a pár vět a během několika dní se stane (velmi často) zázrak. A nemusíte přitom ani tušit, na koho se se kterou konkrétní věcí obracet a který odbor nebo pracovník by to asi tak mohl mít na starosti.
Jedna z nejoblíbenějších sekcí na webu Roztok, díky které může kdokoliv z nás zařídit, aby se věci děly, je kompletně vylepšená. Přecházíme na aplikaci Hlášení závad, která funguje skvěle v počítači i na mobilních telefonech. (Aplikace je pro Android, jablíčkáři se v tuto chvíli musí spokojit s prohlížečem.)
Už z minulé verze na webu města, která měla spoustu much, víme, že je to ohromně funkční a používaný nástroj mnohými z nás. A je skvělý i pro lidi, co se starají o údržbu města, ať už sedí na úřadě, v Technických službách nebo jinde. A tak jsme Hlášení závad vylepšili (resp. pořídili nové), aby se používalo snadněji, zvláště z mobilu a v terénu.
V čem je nová verze lepší?
Aplikace (i webová verze) funguje daleko lépe na mobilech.
Dostanete mailovou notifikaci o všem, co se se závadou děje.
Při nahlášení je daleko snadnější než dříve věc rovnou i vyfotit.
Aplikace umí načíst vaši polohu nebo dát bod do mapy.
V mapě snadno vidíte, jestli věc už není nahlášená a neřeší se.
Do řešení závad bude zapojeno více lidí a přidáváme tam nově i bytové a nebytové prostory města nebo hlášení autovraků a černých skládek.
Nainstalujte si mobilní aplikaci (zatím jen pro Android)
Hlášení závad existuje i jako mobilní aplikace. Můžete si ji stáhnout z Google Play a začít používat.
Jak fungovalo staré hlášení závad?
Staré hlášení závad fungovalo překvapivě dobře, tedy na to, že mělo spoustu much při používání. Například nemožnost nahrát fotku z fotoaparátu na mobilu, protože systém jednak neuměl foťák otevřít, jednak potom zahlásil, že je fotografie moc velká. Klopotná byla i práce pro adminy, náročné bylo například dohledávání starších hlášení, které se řeší nebo na řešení čekají. Díky tomu se mnohokrát nepodařilo odchytit, že je nahlášená závada dávno vyřešená, a to zvláště u drobností, které zadává některý odbor města, ale v terénu odpracují Technické služby a je potřeba si dát vědět, že je hotovo. Systém neumožňoval zobrazení v mapě ani neposílal notifikace, takže velmi snadno docházelo k duplicitám v hlášení. Statistiky jsou nicméně zajímavé:
- Celkem bylo od podzimu 2022 nahlášeno 317 závad a opravena velká většina z nich.
- VEŘEJNÉ OSVĚTLENÍ (133 hlášení) je kategorie suverénně nejpočetnější, hlášení je přes sto – lidé hodně hlásí nesvítící nebo blikající lampy. Současně je to kategorie, kterou je nejsnadnější a nejrychlejší vyřešit, zpravidla je během pár dní hotovo (to pak provází časté stížnosti, že ve dne svítí lampy, což je během oprav nutnost).
- ZELEŇ (52 hlášení) je další kategorií, kde je nahlašování časté – přes 50 hlášení se týká popadaných stromů, přerůstající zeleně nebo nevypletých záhonů. Řešení je tady jednoduché, někdy ale překvapivě nesnadné – o přerůstající zeleň z plotů by měl pečovat primárně její majitel.
- OPRAVY A ÚPRAVY SILNIC A CHODNÍKŮ (43 hlášení) jsou četnou kategorií s nesnadným vyřizováním. Občas jde o místa, která nejsou v majetku města, je v plánu je ve střednědobém výhledu vyřešit v rámci plánovaných investic nebo je potřeba práce naplánovat na sezónu, kdy se provádějí, což bývá horizont několika měsíců.
- DĚTSKÁ HŘIŠTĚ (28 hlášení) jsou také stálým zdrojem podnětů – dostávají pořádně zabrat, což je přirozené, navíc třeba síťky na basketbalových koších mizí neskutečnou rychlostí. A to velkou část drobných problémů vyřeší jejich správci, kteří je dennodenně kontrolují.
- DOPRAVNÍ ZNAČENÍ (16 hlášení) je poslední četnou kategorií. Jde většinou o znovunatření přechodů nebo výměny vyšisovaných dopravních značek.
- OSTATNÍ HLÁŠENÍ (60 kousků) jsou barevným mixem upozornění na nevyčištěné uliční vpusti, nevyvezené popelnice, nefontající fotnány a opuštěná zviřátka v Kostelní uličce.
Máme tedy za další rok a půl co porovnávat.