
V polovině února se sešla třetí schůzka k problematice autobusů. Složení bylo obvyklé: zástupci města Tomáš Novotný a Zuzana Šrůmová, pánové z řad krajských organizátorů, zástupkyně občanů z Levého Hradce paní Zuzana Broklová a zejména zástupci dopravní společnosti Arriva.
Věnovali jsme se nejprve v terénu provozu autobusů na Levohradeckém náměstí a dohodli se na snížení počtu autobusů zajíždějících v ranních hodinách dolů na tzv. točiště. Snížení počtu autobusů, které ráno zajíždějí na LH, se dotkne některých ranních cestovatelů.
Je nám to líto, ale proti sobě stojí zájem opravdu početné skupiny rezidentů, kteří bydlí poblíž konečné busu a chtějí se, lidově řečeno, vyspat, a prodloužení docházkové vzdálenosti. Opatření vyhodnotíme po třech měsících, tedy na konci května.
Při jednání na radnici jsme prezentovali anketu, ve které se vyjádřily bezmála dvě stovky respondentů. Jen cca pětina považuje stav autobusů za uspokojivý, ostatní kritizovali ve sledovaném období (první polovina února) zejména pozdní příjezdy autobusů, vynechávání spojů, technickou úpravu autobusů a někdy i chování šoférů.
IDSK, organizátor dopravy, uváděl protiargumenty. Disponuje měřením některých problémů ze začátku loňského roku, tedy roku 2024, a považuje stav za srovnatelný s minulým přepravcem.
Dotkli jsme se i projíždění stanic bez zastavení, úklidu v autobusech či chování řidičů v pauzách na Levém Hradci. Zástupci města upozornili na fakt, že se někteří revizoři a šoféři dobře neorientují v problematice časového posunu platnosti jízdenek při zpoždění autobusu a pan Smítka z IDSK přislíbil nápravu.
Dobrou zprávou bylo sdělení dopravce, že od druhé půlky února zařazuje nové autobusy místo některých technicky nevyhovujících. Panovala shoda na tom, že částečnou úlevu přinese možnost nastupování všemi dveřmi, jakmile se Praha dohodne se Středočeským krajem a přistoupí k němu. Podle optimistických zpráv by se to mohlo stát už v letošním létě.
Schůzka proběhla v poměrně smírném duchu. Ne ve všem jsme se s přítomnými potkali, některé jejich argumenty jsme museli označit za těšínská jablíčka. I my ale musíme uznat, že – snad i díky intenzivnímu tlaku na organizátory dopravy a dopravce samé – se situace mírně zlepšila.
Další schůzka proběhne v dubnu.