Začátkem srpna byla ve Facebookové skupině Roztoky zveřejněna informace, že žáci základní školy Zdenky Braunerové v rámci primární prevence rizikového chování (dříve „protidrogové prevence“) navštíví tzv. protidrogový vlak – Revolution Train. Tuto aktivitu by zřejmě mělo financovat město Roztoky jako zřizovatel ZŠ.
Protože se jedná o projekt z odborného hlediska pro prevenci rizikového chování přinejmenším sporný, považuji za důležité shrnout zde některá fakta o tomto programu.
Zamítavé stanovisko k němu vydaly všechny relevantní odborné společnosti v ČR – Odborná společnost pro prevenci rizikového chování, Česká asociace adiktologů, Společnost pro návykové nemoci České lékařské společnosti JEP, AT sekce Psychiatrické společnosti, Asociace poskytovatelů adiktologických služeb, již v minulosti projekt negativně hodnotil národní protidrogový koordinátor či přednosta Kliniky adiktologie a řada dalších předních odborníků z oboru. Realizaci programu nedoporučilo ve svém vyjádření ani Ministerstvo školství.
Zde jsou některé z hlavních argumentů kritiků multimediálního protidrogového vlaku:
Projekt staví na chybném a překonaném přístupu v prevenci užívání návykových látek. Základním přístupem je aplikace tzv. odstrašujícího principu, který byl v minulosti opakovaně výzkumně vyhodnocen jako jeden z nejméně efektivních přístupů, v některých programech měl dokonce opačný účinek. Program není dostatečně komplexní a dlouhodobý, je nedostatečně flexibilní a také nedostatečně přizpůsobený různému věku cílové skupiny dětí. Neobstojí ani z hlediska nákladové efektivity – jednoduše řečeno, je příliš drahý v poměru cena/výkon.
Jak je mj. uvedeno ve stanovisku odborných společností z r. 2020, ve srovnání s programy posilujícími seberegulační dovednosti dětí nebo s intervencemi zaměřenými na sociální dovednosti a kompetence je projekt Revolution Train málo účinný a představuje nevhodnou investici veřejných prostředků do zdraví a vývoje dětí. Projekt nesplňuje mezinárodně uznávané standardy kvality pro preventivní programy, nenaplňuje ani kritéria pro certifikaci Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Zajímavá je i historie celého projektu Revolution Train. Ještě za hejtmana Davida Ratha jej štědře zafinancoval Středočeský kraj – v letech 2009–2012 dostal projekt od kraje celkem 23 mil. Kč formou darovací smlouvy plus další finance na realizaci projektu – přesuny vlaků, ostraha a zabezpečení vlaků atp. (další cca 3 mil. Kč), a to v době, kdy Středočeský kraj škrtal výdaje jiným poskytovatelům adiktologických služeb. V dalších letech již protidrogová komise Středočeského kraje nedoporučila projekt dále financovat (kdo schválil jeho financování v předchozích letech, nebylo možné dohledat).
Bohužel ani k dnešnímu datu není financování projektu zcela transparentní, protože nadace Nové Česko, která „protidrogový vlak“ provozuje, nezveřejňuje výroční zprávy o činnosti ani rozpočet či zprávu auditora – viz jejich webové stránky (poslední zveřejněná výroční zpráva je z r. 2018). Tato skutečnost bohužel důvěryhodnost celého projektu jen dále snižuje.
(Zdroje: Společné stanovisko odborných společností k projektu Revolution Train ze dne 27. 1. 2020, www.osprch.cz; Vyjádření náměstka ministra školství, mládeže a tělovýchovy, Mgr. Jaroslava Fidrmuce ze dne 10. 11. 2015 – zveřejněno na webových stránkách Jihočeského kraje; webové stránky projektu Revolution Train a nadace Nové Česko).
Alexandra Roubalová