Základní škola Zdeňky Braunerové zažila ve čtvrtek 28. 11. velmi rušné dopoledne. Na návštěvu školy a vzdělávací iniciativy Až po uši Impresariátu Anny Hrindové přijel nejen ministr školství Mikuláš Bek se svou delegací odborníků na kurikulum a revizi obsahu vzdělávání na základních školách, ale také vedení Národního pedagogického institutu, starostové a vedení města Roztoky a Únětice, a zástupci dalších institucí formálního i neformálního vzdělávání v Roztokách: Sedmihlásek a Roztoč.
Pan ministr si prohlédl část hlavní budovy školy, setkal se s několika učiteli i žáky a pozdravil paní učitelku Lenku Rosičovou, která v ZŠZB působí již 45 let. Krátce se také setkal s vedením školy a Jaroslavem Beranem, radním pro školství, a diskutovali o aktuálním dění.
Prostor tělocvičny na Školním náměstí, který byl parádně nazdoben pracemi žáků 8. a 9. tříd (graffiti a subkultury spojené s tématem veřejného prostoru), již čekal na setkání s Vladimirem 518. Tento pilotní projekt integrované výuky a tematického vzdělávání přítomným představila jeho iniciátorka Anna Hrindová.
Žáci se s pomocí učitelů ze ZŠZB seznamovali s tématem veřejného prostoru několik týdnů, a to prostřednictvím různých předmětů – hudební a výtvarné výchovy, češtiny, informatiky a díky dalším lektorům také pohybově-taneční, dramatické a filmové výchovy. Inspirací při přípravě jim byla osobnost Vladimira 518 – pionýra českého rapu a graffiti, tvůrce komiksů a výstav i experta na veřejný prostor, architekturu a estetiku městských prostředí.
Vladimir 518 okamžitě zaujal všechny svou neformální přítomností a otevřeným přístupem. Svou vášní pro umění nadchnul jak žáky, tak dospělé. Když začal rapovat, jeho hustá čeština, hluboký a rezonující hlas spolu s dokonalým rytmem držely přísně plynulý flow – školáci stojící kolem něj byli zelektrizovaní jeho energií a mistrovstvím.
Setkání začalo překvapivě – žáci ZŠZB tajně použili mobily, což bylo jinak zakázáno, aby zavolali menším dětem ze Sedmihlásku, které pod vedením sbormistryně Jany Vöröšové zazpívaly její autorskou skladbu Mobily. Tato píseň rozvolnila atmosféru a otevřela diskusi na téma veřejného prostoru, který je dnes často narušován právě našimi telefony.
Prezentace pokračovala krátkým workshopem, kde žáci předvedli svůj rap, na kterém pracovali s učitelem Karlem Mišákem. Po jeho pochvale se pustili do ukázek svých graffiti pokusů, které vytvořili na legální zdi v Úněticích, poskytnuté starostou Svobodou a pod vedením učitelky Marcely Markové. Ta žákům také připravila projekci dokumentu Vladimir 518: Architektura 58–89, díky nížbudou žáci 9. A po přijímačkách na jaře sdílet své zkušenosti s graffiti s mladšími žáky ze Sedmihlásku.
Vladimir komentoval umělecké prvotiny školáků v této technice a také promluvil o ambivalentním vnímání rapu a graffiti v české společnosti. Vysvětlil dětem, že expresivní výrazy často vyjadřují silné emoce a že rap obvykle odráží sociální nerovnost a problémy, se kterými se potýkají marginalizované skupiny. Otázky mu kladla všestranná tvůrkyně Markéta Labusová-Zabelova, která kromě jiného vede náctileté k umění v Dílně Art-Perform v Rudolfinu.
V diskusi se žáci a učitelé dotkli i tématu subkultur a Kmenů Vladimira 518. Učitel Tomáš Treichel se žáky zpracoval význam těchto pojmů a děti na zdi tělocvičny několik různých subkultur představily. Někteří z nich dokonce přišli s novými nápady, jako například biomatky, které Vladimira 518 pobavily a inspirovaly.
Interdisciplinární přístup k umělecké výuce obohatil i výstup z pohybové výchovy. Lektorka Markéta Pucová se studentkami připravila kreativní tanec inspirovaný Vladimirovým Václavákem.
I když primárním cílem tohoto pilotního projektu nebyla prezentace osobnosti Vladimira 518, ale spíše širší porozumění tématu veřejného prostoru, jeho přítomnost okouzlila všechny zúčastněné. Vladimir 518 inspiroval žáky i dospělé svou skromností. Nabádal děti k přátelství s rodiči a respektu ke škole, která je dnes mnohem lepší, než byla v jeho době. Vyzdvihl význam rovnosti, pochopení a neposuzování, což jsou témata, která mladé lidi v tomto věku velmi zajímají. Svým příkladem ukázal, jak uměním zasahovat do veřejného prostoru a jak ovlivňovat své okolí tak, aby se v něm cítili dobře.
Žáci se s Vladimirem 518 rozloučili pozváním do třídy a po akci si s ním některé děti popovídaly i osobně při společném obědě.
Vedení ZŠZB si vysloužilo pochvalu za vytvoření zázemí pro spolupráci kulturních a vzdělávacích institucí v Roztokách a za propojení místní komunity. Sdružení Roztoč přispělo k profesnímu rozvoji lektorů a učitelů, a město Roztoky podpořilo kulturní část Setkání.
Vzdělávací iniciativa Až po uši ukázala, jak propojení formálního vzdělávání s neformálními aktivitami a výuka jednoho tématu napříč různými školními předměty může obohatit výuku a poskytnout žákům širší a hlubší kontext poznání. Tento pilotní projekt, na kterém se organizátoři i pedagogové učili a získávali nové zkušenosti, má ambici růst a rozvíjet se, aby mohl v budoucnu sloužit jako užitečná opora pro pedagogy i žáky.
Dnes žáci lépe rozumí tomu, jak umění může zasahovat do veřejného prostoru, a objevili způsoby, jak i oni mohou svou tvorbou a respektem pozitivně ovlivnit a obohatit prostředí, ve kterém žijeme.
Tým Až po uši