Hlavním tématem uplynulých měsíců byla doprava. Zkraje školního roku nabíraly autobusy obří zpoždění, několikrát se nedalo včas odjet ani vlakem, dosud vcelku spolehlivým.
Vlak měl zpoždění jednou či dvakrát kvůli poruše soupravy, v listopadu dráhy prováděly stavební práce v Kralupech. Věřme, že na kolejích je na nějakou dobu pokoj a že vlak zůstane roztockou jistotou.
Proč tak bídně jezdily autobusy? Proč se prodloužil dojezd do Prahy i motoristům?
Krajská správa silnic se rozhodla opravovat úsek silnice nad křižovatkou s Úněticemi. Rozhodla se bez domluvy s městem, vyfrézovala relativně dobrý úsek silnice s tím, že chce pohnout opravami a že na tom horším budou jí najaté firmy pokračovat napřesrok.
Když jsem se ptal, proč zvolili tenhle nešťastný termín návratu lidí z dovolených a začátku školního roku, dozvěděl jsem se, že původně požadovali jiný, ale ten jim zatrhly Černošice (příslušná úřednice vládnoucí uzávěrkami silnic) s tím, že o prázdninách bylo moc jiných uzavírek. Správa silnic to doložila dopisem z Černošic. Zní to neuvěřitelně, ale je to tak.
Autobusy tu nabíraly zpoždění. Pár minut se nasbíralo i v naší serpentině, která by měla být podle optimistických slibů opravena v květnu 2025. Realisté se těší za podzim 2025.
Území Prahy 6 tomu dalo korunu tím, že Šestka začala svá dopravní opatření také v září. Zrušila bypass pod Suchdolem (a mnozí lidé z Horoměřic a Suchdola to pak zkoušeli přes nás, protože od nich se nedalo prorazit už vůbec), zpřísnila využití pruhů pro autobusy, ale už nepohlídala, aby se tyhle akce nepotkaly s uzavřením silnice přes Lysolaje a s rozkopanou Papírenskou.
Na schůzi zástupců obcí a vedením Šestky a našim krajským radním P. Boreckým vysvětlovali zástupci Prahy 6 nešťastné načasování všech oprav a změn tím, že Praha je přeci rozkopaná pořád.
Zmíněnou schůzku svolanou vedením Prahy 6 jsme s panem starostou navštívili 27. listopadu. Účast byla hojná, od Kralup přes Úholičky, Horoměřice, Libčice až po Roztoky. Většinu nás trápí stejná bolest, totiž kolaps dopravy.
Co jsme se na konci listopadu dověděli? Nic převratného, co by zrychlilo cestování do Prahy. Bohužel.
ROPID představil optimistickou prezentaci, která říká, že dopravní opatření Prahy 6 nemají vliv na zpožďování hromadné dopravy zejména na linkách 107, 147 a 161 a dalších linkách.
Zástupci Integrované dopravy Středočeského kraje představili jinou prezentaci, též podloženou čísly, která říká opak. 316, 356, 340, 350, 355 nabíraly velká zpoždění.
Podle ní byla postiženy jak hromadná, tak osobní doprava. Zástupci IDSK navrhli, aby byl zrušen vyhrazený bypass na kruháči Roztocká x Kamýcká a aby byl prodloužen interval na křižovatce Horoměřická x Evropská. To poněkud rozezlilo šestkového radního pana Hrubeše, nepřehlédnutelnou postavu Prahy 6.
Náš dotaz se týkal nekonečného příběhu nastupování všemi dveřmi. Linky, které jezdí z Prahy do Středočeského kraje a zpět, jsou (zřejmě jako jedny z mála) ziskové. ROPID se bojí o tržby a jeho zástupce měl zdrženlivý postoj. Šestka je pro, středočeský radní pro dopravu také, pro byl i emisar pražského náměstka Hřiba.
Tedy všeobecný souhlas a na tiskovce optimistická slova o tom, že by se nastupování všemi dveřmi mohlo rozjet snad do pololetí 2025. Na celé trase autobus by to pomohlo ubrat pár minut zpoždění a mírně by to mohlo cestování kultivovat. Teď ještě převést optimismus do praxe.
Radní Petr Borecký konstatoval, že veškerá doprava, osobní i hromadná v autobusech už dávno překračuje kapacitu silnic. V ranní špičce už u nás není například možné přidat autobusy, protože by nebylo možno naplnit zákonné pauzy pro odpočinek řidičů.
(Město je připraveno přikoupit jeden odpolední spoj, ROPID je ale ochoten to udělat až po opravě serpentiny.)
Středočeský kraj plánuje ulevit silniční dopravě budováním tramvajových tratí. To, co znělo před pár lety jako pohádka, se vážně může začít měnit ve skutečnost, ale obávám se, že to bude pěkných pár let trvat. Již zmiňovaný radní Borecký je u nás v regionu častým hostem. Myslím, že je načase udělat s ním rozhovor pro Odraz.
Téma je jasné! Doprava.