V říjnovém čísle časopisu Odraz jsme vám slíbili sérii článků, kde vás seznámíme s tím, co se skrývá za jednotlivými pojmy či činnostmi, kterými se v Lexiku zabýváme. Minule jste si mohli přečíst o tzv. reedukacích, tedy nápravách učení. Dnes se dozvíte o další neméně důležité součásti naší práce a tou jsou lekce logopedie. Ty vám představí paní Eva Hrazděrová, která se dětem v Lexiku věnuje každou středu odpoledne.
K péči o naši řeč
Řeč patří k základním prostředkům dorozumívání mezi lidmi. Jasnost a srozumitelnost není samozřejmostí a obvyklým napomáháním jejímu správnému vývoji se můžeme dopustit i řady chyb, kterých se později jedinec jen obtížně zbavuje.
Kromě soustředění se na správnou výslovnost by naším cílem měla být snaha o rozšíření slovní zásoby a navození stereotypů při vytváření vět. Naše zamyšlení se týká především předškolního věku a poměrně častých stavů, které nevyžadují přímou lékařskou intervenci. Obor, který se soustředí na správnou výslovnost počítáme k těm základním a nazývá se logopedie.
Kdy je vhodné vyhledat logopeda?
Důležitou vstupenkou do života je mezi jinými dovednostmi řeč. Nabízí se otázka, kdy bychom měli s dítětem začít nápravu výslovnosti. Jistě nebudeme spoléhat na to, že eventuální náprava stačí po zápisu do školy, a ještě na ni upozorní učitel. To je zcela nepochybně pozdě.
Před nástupem do školy by dítě mělo umět pojmenovat všechny předměty, se kterými přichází do kontaktu, mělo by mluvit ve větách, ovládat základní gramatická pravidla a určitě by mělo zcela správně vyslovovat hlásky. Pokud tomu tak není, je velikým rizikem, že dojde ke specifickým poruchám učení. Spolupráce s logopedem by měla začít okolo 4. roku věku dítěte. Při diagnostice logoped pozná, zda je dítě schopno spolupracovat. Záleží také na rozsahu tvoření chybných hlásek.
Jaké prostředky logoped užívá a jak dlouho péče trvá?
Vadná výslovnost v běžné populaci je především v nesprávném postavení mluvidel. Významný je mluvní vzor. Pokud spoléháme, že k nápravě dojde přirozenou cestou, tak naopak podporujeme nesprávné postavení mluvidel, a ještě více se vada upevňuje.
Do vývoje řeči velmi významně zasahuje prostředí, ve kterém se dítě pohybuje. Rodinné prostředí je to hlavní, které má pečovat o správnou výslovnost, nespoléhat se na poslech z médií, ale věnovat dostatečný čas mluvenému slovu.
Návštěva logopeda je obvykle krátká. Měla by probíhat v klidném prostředí, ale vždy za přítomnosti rodiny (nejlépe jednoho z rodičů). Tato sezení probíhají týdně, případně ve čtrnáctidenním intervalu. Vhodná je vždy pochvala, případně přiměřené ocenění. Největším problémem je udržení pozornosti u předškolního dítěte. Velmi může pomoci projití metodou HYPO, která je určena pro předškoláky a motivuje dítě pro školní prostředí, kde jsou kladeny už nároky, které má dítě po výkladu samo provést.
Jakou roli sehrává rodina?
Nejsilnějším článkem v péči o řeč dítěte je jeho rodina. Je nutné si uvědomit, že se jedná o trvalou investici, vyžadující nejen finanční požadavky, ale především nároky na čas. Logoped doporučí cvičení, které je nezbytné realizovat. Krátká zastavení v náročném programu rodiny a věnování se doporučeným cvikům je zcela nezbytné. Nechceme, aby bylo dlouhé, ale pravidelné, aby rodiče zvážili momentální prioritu tohoto úkolu. Vybavují svého potomka do života velmi cennou dovedností.
Na závěr mi dovolte zopakovat již řečené. Pravidelná, častá a krátkodobá cvičení. Soustavná spolupráce. Nedopustit, aby děti docházely na nápravu nepravidelně, nebo nepřipraveny.
Eva Hrazděrová, logopedka
Více na www.lexik.cz, www.insignis.cz i na Facebooku a Instagramu. V případě jakýchkoli dotazů pište na poradna@lexik.cz, info@lexik.cz, info@insignis.cz nebo volejte na 739 034 000 (poradna), 733 643 642 (koordinátorka), 739 035 000 (recepce).