V prosincovém Odrazu jsme se mohli dočíst velmi emotivní článek rodiče Romana Jandíka, který se věnuje tématu posunutí výuky v naší základní škole a také nepodloženě sděluje široké veřejnosti, jak snadno si lze v základní škole pořídit drogy. Níže se zastavím nad iniciativou k posunutí výuky. Druhému nepodloženému tvrzení se vyjádří povolanější.
Roztocká základní škola v posledních letech přišla s řadou moderních prvků vzdělávání. Ať už jsou to závěrečné práce v devátých třídách, kvalitativní posun při využívání digitálních nástrojů ve výuce, zavedení třídnických hodin od letošního září, či realizace jednotlivých programů zlepšujících výuku (Post Bellum, Trenéři ve škole či program DoFe). Všem pedagogům a nepedagogům za to patří velké díky.
Jedním z témat, na které se české školství čím dál více soustředí a má soustředit, je duševní zdraví dětí. Nejde o „hýčkání“ rozmazlených dětí, ale o reakci na čím dál více psychických problémů, které mezi dětmi jsou a o kterých se nemluví. Podle Národního ústavu pro duševní zdraví přibližně 1/3 deváťáků trpí psychickými problémy.
I proto základní škola hledá cesty, jak na tuto situaci systémově reagovat. Zkušenosti z jiných českých škol (například elitní veřejné školy ZŠ Strossmayerovo náměstí a ZŠ Londýnská, roztocký Sedmihlásek či úholičský Little England) a mezinárodní studie na toto téma se shodují v tom, že posunutí výuky má nejen pozitivní vliv na psychické zdraví dětí, ale také na jejich vzdělávací výsledky. Proto vedení školy přišlo s touto iniciativou, kterou osobně podporuji.
Nejde o „alternativní pohled“ na vzdělávání, jak píše pan Jandík. V Úněticích začínají v 8:15, v Horoměřicích začínají již přes dvacet let také v 8:30. Je tak přirozené, že jako poslední škola v našem roztockém „mikroregionu“ toto téma také otvíráme.
Prožíváme veřejnou debatu, nic není rozhodnuto
Nicméně tato změna znamená zásah do běžných životů nás všech, dětí, rodičů i pedagogů. Proto jsme se s vedením školy dohodli, že ačkoliv je změna jednoznačně pozitivní, nelze ke změně přistoupit bez debaty s rodiči, učiteli, ale také s žáky školy. Na základě těchto debat bude teprve učiněno rozhodnutí, zda ke změně přistoupit, nebo ne.
To se také postupně děje. S žákovským parlamentem byl návrh projednán a souhlasí s ním. S rodičovským parlamentem, mimochodem novou platformou pro komunikaci školy, rodičů a zřizovatele, bylo toto téma otevřeno na konci listopadu.
S rodiči byl domluvený další postup, tedy zaslání informace všem rodičům o této myšlence a získání zpětné vazby. S učiteli tato debata proběhne po uzávěrce Odrazu. Až budou tyto jednotlivé kroky dokončeny, vedení školy rozhodne o dalším postupu. Přesně takto má vypadat veřejná debata a jsem za ni rád.
Chápu rodiče, kteří s myšlenkou nesouhlasí. Jde o změnu a změna vždy vyvolává obavy. Na druhou stranu cílem školy je vzdělávat naše děti pro 21. století, a to může znamenat také změnu začátku vyučování, kterou stanovil František Josef I.
Mgr. Jaromír Beran
radní pro školství