Máme za sebou tři víkendové uzavírky serpentiny spojené s vrtáním lanových kotev zpevňujících zeď a mikropilot, které ji kotví. Pojďme si zase shrnout, co se dělo a co nás čeká, včetně technických detailů.
Těsně před plánovanou uzavírkou o víkendu 9.–10. listopadu se zjistilo, že by plánované mikropiloty v základové spáře zdi, které se měly vrtat, zasáhly do kamenné dešťové stoky. Projekt vycházel z jejího nepřesného zaměření. Projektant proto v podstatě obratem založení upravil, aby nebylo nutné práce zastavit.
Místo pilot jsou tak v některých místech u země využity lanové kotvy, které v přímém konfliktu s vodním dílem nejsou. Během uzavírky se díky tomu podařilo stihnout všechny potřebné práce. Vedení stavby nakonec serpentinu v neděli otevřelo ještě dříve, než bylo plánováno (a tady patří velké díky za komunikaci stavbyvedoucímu, panu Hořejšímu).
Další práce mohly navázat za provozu. K času uzávěrky jsou tedy vyvrtány lanové kotvy i mikropiloty, hotová je také plošná injektáž (to jsou ty drobné duté ocelové tyče, jež trčí ze stěny a u kterých jsou dopsána čísla vždycky po napuštění prostoru za zdí betonem).
Zbývá tedy vyvrtat vrchní řadu lanových kotev, které se budou vrtat svrchu, protože jinak to kvůli stavu zdi a dostupným technologiím nejde. Bude nutné odtěžit shora okraj zdi a vnějšího pruhu, aby se na místo mohla postavit vrtačka.
Zhotovitel i investor, tedy Krajská správa údržby silnic, počítají s tím, že serpentina bude stále průjezdná jedním pruhem, který bude zajištěn záporovým bedněním, a vozovka bude dočasně rozšířena směrem dovnitř do svahu. Bude nutné demontovat jednu či dvě lampy veřejného osvětlení. Součástí projektu je i ověření vlečných křivek autobusů, měly by tedy projet. Ale tato akce nás čeká až na jaře příštího roku (pravděpodobně v březnu).
V tuto chvíli probíhají poslední práce před plánovanou technologickou zimní pauzou – betonáž není možná při teplotách pod nulou. Během následujících dní, pravděpodobně ještě do roznosu Odrazu, se namontují na zeď převázky (ocelová výztuž), které budou držet ocelové kotvy, ty se přes ně napnou na finální hodnoty.
Tato výztuž se následně stane součástí budoucích žeber. Přes zimu tak bude zeď kvalitně staticky zajištěná. Ale protože není vyvrtána vrchní část lanových kotev, nelze zajištění považovat za dostatečné pro obousměrný provoz, semaforů se tedy zatím nezbavíme.
Současně probíhá částečné přeprojektování betonového základu, žeber a desek, které budou stěnu jistit, aby jejich provedení odpovídalo jak způsobu vrtání vrchní části kotev, tak horšímu stavu zdi, který se ukazoval během vrtání. Jestli vše půjde dobře, bude se již ke konci ledna odspodu zeď bednit, aby bylo vše připraveno na jaro a stavební sezonu.
Podle zápisů z kontrolních dní se předpokládá opětovné zahájení prací začátkem března, konec po půlce května. Už jsme si však zvykli, že stavbu provázejí různé mimořádnosti, pevné datum si tedy ještě do kalendáře pro jistotu nepišme. Ale už se to blíží!