Skip to content

ODRAZ

on-line verze časopisu Města Roztoky

  • Info z radnice
  • Téma měsíce
  • Život ve městě
  • Sport
  • Kultura
  • Školství
  • Názory a komentáře
  • Historie
  • ČASOPIS ODRAZ
    • Archiv čísel tištěného Odrazu
    • O Odrazu
    • Jak přispívat
    • Termíny vydání
    • Inzerce v tištěném periodiku
  • Rozhovor

Vyzkoušíme novou výuku. A začneme s Vladimirem 518

Václav Dolejší 25. 11. 2024

Impresariát Anny Hrindové přichází s pokusem o moderní výuku a spouští projekt s názvem „Až po uši“, který reflektuje aktuální reformu rámcových vzdělávacích programů (RVP) – nový obsah předmětů uměleckého vzdělávání na základních školách. V Roztokách se na projektu podílí Roztoč, Zákl. škola Zdenky Braunerové, Sedmihlásek i město Roztoky.

Záměrem je ukázat školním dětem význam kvalitní umělecké výuky a představit první konkrétní výstup teoretických diskusí, které probíhají pod záštitou Ministerstva školství a Národního pedagogického institutu.

„Jde o pilotní projekt v České republice a ojedinělý počin, protože již nyní implementuje a přináší praktické změny do výuky hudební, výtvarné a plánované dramatické, pohybové a filmové výchovy na základní škole,“ říká v rozhovoru pro Odraz jeho autorka Anna Hrindová, zakladatelka umělecké organizace Impresariát působící v oblasti kultury.

Nejvíc emocí při debatách o změně RVP u základních škol bylo právě kolem nápadu zrušit tradiční „hudebku“ a „výtvarku“ a nahradit ji nově výchovou taneční a pohybovou, filmovou nebo dramatickou. Jak to chcete zlomit a přesvědčit kritiky?

Hudebka i výtvarka jsou srdcem uměleckého vzdělávání a nemohou být zrušeny. Velmi diskutovaný nový obsah umělecké výuky na základních školách reaguje na to, že dnešní umělecké formy jsou stále více propojené. A i ve výuce má být vytvořen interdisciplinární prostor pro všechny druhy umění. Více prostoru mají dostat i scénická umění – divadlo, tanec, film. Naše iniciativa nabízí nová praktická řešení obsahu i formy výuky uměleckých předmětů ve školách. Metodologicky stavíme na integrované a projektové výuce, propojujeme formální a neformální vzdělávání, a tímto způsobem chceme dětem nabídnout širší kontext vědomostí a více radosti z jejich vlastní tvořivosti.

Je těžké v české konzervativní společnosti prosazovat takové změny?

Zavádění změn zejména na celonárodní úrovni je jistě náročné. Takové názory často slýchávám z institucí.  Z mé zkušenosti je opravdu těžké propojit formální a neformální vzdělávání v rovině koncepční. Nicméně v praxi to až tak složité není. Máme mnoho zapálených pedagogů, šikovné odborníky i vynikající umělce. I když se jejich představy občas rozcházejí, všichni chtějí kvalitu, a to nejlepší pro děti. Máme naději, že to půjde.

Proč název „Až po uši“?

Chtěli jsme lehký a zapamatovatelný název, který vyjadřuje nadšení a úplné ponoření do uměleckých aktivit. Zároveň ale odkazuje i na možné obtíže, se kterými se dospívající mohou potýkat, například deprese. Chceme jim nabídnout podporu prostřednictvím rozvoje jejich kreativity a zručností v umění.

Co je tedy přesně vaším cílem?

Vytvořit podpůrný systém pro výuku uměleckých předmětů na základních školách. Nabízíme učitelům praktickou podporu a propojujeme je s odborníky na danou problematiku. Dětem poskytujeme více materiálů, inspirace a prostoru pro pochopení témat. Chceme, aby teoretické znalosti byly lépe uchopitelné a aby si je děti mohly vhodně vyzkoušet, například v rámci projektů, uměleckých workshopů nebo setkání s inspirativními osobnostmi. Například v Roztokách se právě zabýváme tématem „Veřejný prostor“ a hledáme pro školáky způsoby, jak ho pochopit a zlepšit pomocí různých druhů umění.

Co přesně si představit pod propojením formálního a neformálního vzdělávání?

Propojení formálního a neformálního vzdělávání znamená spojení strukturovaného učení – jako je škola a univerzity – s volnějším, praktickým učením mimo školu jako jsou workshopy, kurzy nebo zájmové aktivity. Díky tomu mohou žáci rozvíjet své dovednosti a zájmy přirozenější a zábavnější formou. Výsledkem je pestřejší a efektivnější vzdělávání.

Jednou z nejbližších aktivit bude setkání v tělocvičně s populárním umělcem Vladimirem 518, jemuž žáci mohou klást otázky. Proč zrovna on?

Vladimir 518 dokáže veřejný prostor vnímat opravdu komplexně. Věnuje se hudbě, ilustracím, komiksu, scénografii, má rozsáhlé znalosti v oblasti architektury. Jeho rap i graffiti jsou navíc skvělým příkladem toho, jak může kultura, která je často vnímána jako kontroverzní nebo ambivalentní, obohatit diskuzi o tom, jak veřejný prostor vypadá a jak bychom s ním měli zacházet. Pro žáky tak může být setkání s ním inspirativní a otevřít jim nový pohled na to, jak sami vnímají své okolí a jakým způsobem ho mohou ovlivňovat.

Váš projekt je pilotní, jako první to zkoušíte v Roztokách. Chcete přesvědčit Ministerstvo školství, aby to tak fungovalo všude. Proč jste si vybrala zrovna naše město?

Roztoky mají velký potenciál v oblasti kultury a vzdělávání a myslím, že radnici na smysluplných projektech záleží. Ve městě již dlouhodobě dobře fungují rozmanité možnosti a nabídky kvalitního formálního i neformálního vzdělávání. Mnoho rodičů zde má vysoké nároky na vzdělání svých dětí, což vytváří podpůrné prostředí pro jejich růst i pro samotné vzdělávání. Žije tu spousta zajímavých lidí, včetně vynikajících umělců. A nakonec, Roztoky a Žalov jsou pro mě už třicet let domovem, a ráda bych alespoň trochu také přispěla naší komunitě.

Zkuste se nám trochu představit – co děláte, kde všude jste žila a působila?

Jsem muzikoložka a hudební manažerka, a většinu svého profesního života se pohybuji v oblasti klasické, tedy artificiální hudby. Organizuji koncerty a kulturně-vzdělávací aktivity po celém světě. Měla jsem tu čest poznat bohatou část kultury a umění v Evropě, Asii, obou Amerikách a na Blízkém Východě. V posledních patnácti letech jsem se více zaměřila na výzkum obsahu uměleckého vzdělávání. Moc mě to baví, věřím v umění se vzdělávacím motorem: má potenciál rozvíjet nejen praktické zručnosti, ale i lidskost, empatii a schopnost vnímat krásu kolem nás.

Máte tedy zkušenosti se vzděláváním ze světa – v čem je české dobré a v čem by se naopak mělo zlepšit?

Celkově má české vzdělávání dobré základy, vyznačuje se silným historickým zázemím a kvalitními institucemi. Existuje zde také pěkná tradice spolupráce mezi školami a rodiči, která pozitivně ovlivňuje vzdělávací prostředí.

Je však potřeba více se zaměřit na rozvoj kritického myšlení a modernizaci obsahu i metodologie výuky. Důležitá je také výrazně větší podpora učitelům a zlepšení jazykového vzdělávání.

Václav Dolejší

Tags: Odraz 2024/11

Continue Reading

Previous: Glosa: Pohodomilci a Pohodobijci
Next: Jednání města s investorem o podobě Nádražní ulice

Související

Žijí mezi námi
  • Rozhovor

Žijí mezi námi

26. 3. 2025
Vidět děcka, jak debatují o lidských právech, je doják
  • Rozhovor

Vidět děcka, jak debatují o lidských právech, je doják

6. 3. 2025
Chceme větší bezpečnost a dostatek kvalitních strážníků, žádá lídryně opozice
  • Rozhovor

Chceme větší bezpečnost a dostatek kvalitních strážníků, žádá lídryně opozice

20. 11. 2024

Reklama

Máte zájem o reklamu na tomto místě?

Příspěvky v rubrikách

Historie (13) Info z radnice (207) Kultura (57) Názory a komentáře (98) Polemika (3) Rozhovor (11) Sport (27) Tištěný Odraz (14) Téma měsíce (21) Školství (74) Život ve městě (101)

Reklama

Máte zájem o reklamu na tomto místě?

Možná jste přehlédli...

Sedmihlásek: Hle, zima pominula…
  • Školství

Sedmihlásek: Hle, zima pominula…

17. 5. 2025
Žijeme ve Městě pro každého?
  • Kultura

Žijeme ve Městě pro každého?

16. 5. 2025
Roztocké přechody pod dozorem
  • Info z radnice

Roztocké přechody pod dozorem

15. 5. 2025
Talentové zkoušky do hudebního oboru ZUŠ
  • Školství

Talentové zkoušky do hudebního oboru ZUŠ

15. 5. 2025
  • Zásady cookies (EU)
  • Zásady ochrany osobních údajů
  • Inzerce v tištěném periodiku
  • Facebook
Město Roztoky | DarkNews by AF themes.
Spravovat Souhlas
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}