
Pro ty, kteří to nevědí nebo již zapomněli – Skylla a Charybda byly dvě bájné příšery, které obsadily obě strany Messinské úžiny, jež odděluje Sicílii od pevninské Itálie. Nebozí plavci – třeba Odysseus při návratu z Tróje nebo Argonauti při výpravě za zlatým rounem – tak stáli před těžkou volbou: když se budou chtít vyhnout Skylle, padnou do chřtánu Charybdě, a naopak.
Dodnes se tyto dvě roztomilé bytosti připomínají, když si člověk musí vybrat ze dvou špatných řešení. Do této nezáviděníhodné situace jsme se nyní dostali my v souvislosti s rekonstrukcí opěrné zdi roztocké serpentiny.
Je to stavba vskutku zakletá. Není týden, aby se neobjevila nová překážka či komplikace, o níž se nevědělo. Zeď je navíc v daleko horším stavu, než se čekalo. To vše si vyžaduje přehodnocení postupů rekonstrukce za pochodu. A samozřejmě to znamená prodlužování a prodražování prací.
Je třeba si uvědomit, že vzhledem k tomu, že se nakonec bude dělat nový kufr, odvodnění silnice a nový povrch vozovky, bude nutné v každém případě provoz v serpentině na nějaký čas úplně zastavit.
Město má samozřejmě snahu tuto úplnou uzavírku zkrátit na nejnutnější dobu. Podle aktualizovaného harmonogramu by však práce za provozu znamenala posun dokončení díla až na konec října, přičemž poslední cca tři týdny by trvala úplná uzavírka.
Krajská správa a údržba silnic má naopak zájem na tom, aby byla serpentina plně průjezdná co nejdříve. Je třeba si uvědomit, že Roztoky nevisí ve vzduchoprázdnu. Akutní opravu potřebuje řada silnic v okolí – Únětice, Velké Přílepy, mostek v Černém vole, spojka od Lidlu na Suchdol a další – a ty nejde zahájit, dokud nebudou průjezdné Roztoky.
KSÚS tedy razí variantu úplné uzavírky přes prázdniny s tím, že by se 1. září mohl obnovit plný provoz. Stavba by ještě pokračovala, ale mohlo by se jezdit oběma směry s rychlostním omezením 30 km/h a upozorněním „Projíždíte stavbou“.
Po zvážení všech okolností vedení města tuto variantu akceptovalo. Přes prázdniny je přece jenom provoz menší než v říjnu, kdy by uzavírka serpentiny nutně vedla ke kolapsu dopravy. Budeme na zhotovitele tlačit, aby zkusil termín ještě zkrátit, a budeme doufat, že už nás nepotkají další mimořádné události.
Výprava pro zlaté rouno byla ve srovnání s rekonstrukcí naší serpentiny skoro brnkačka.