
Schopnost dokončit zadanou činnost a vytrvat i při obtížích je důležitou součástí školní připravenosti i celkového vývoje dítěte.
„Vážení rodiče a milé děti…“, tak povětšinou začínám svůj příspěvek na Twigsee. Děti mi říkají Červená karkulko (v zimě jsem nosila červený kabát) a zlý vlk může ztělesňovat logopedii.
Rodiče mě mají za imaginární paní učitelku, kterou znají jen z vyprávění. A vlastně, proč ne, vždyť o vypravování, rozvoj slovní zásoby a procvičování paměti jde především… A tak zatímco děti loví slova jako houby po dešti, rodiče možná přemýšlejí, zda existuji, nebo jsem jen postava z dětského jazykového vesmíru… Na jaře se po celých Roztokách linula zajímavá tónina našich básniček a říkanek, které se děti učily. Takový „Budík“, „U Matěje na pouti“, „Amolety“ jsme slyšeli v Tescu, Albertu i na autobusové zastávce. To si všimly i paní učitelky, které mě na to opakovaně upozorňovaly… A musím dodat, že nadšení dětí se brzy přeneslo i na ně.
Poslední rok v mateřské škole je pro děti výjimečný. Není jen místem her, ale také důležitým obdobím, kdy se děti připravují na další velkou etapu svého života – vstup do základní školy. Aby byl tento přechod co nejpřirozenější a děti získaly potřebné dovednosti hravou a zábavnou formou, vznikl program LOGOHRÁTKY. Tento projekt je financován městem Roztoky. Logohrátky nejsou pouze o řeči, jak by název mohl napovídat, ale cíleně se zaměřují na široké spektrum dílčích oblastí vývoje předškolního dítěte. Je to podpůrná péče pro děti v MŠ Havlíčkova a MŠ Přemyslovská.

V rámci Logohrátek se děti zapojují do dechových cvičení, oromotorických aktivit, procvičujeme vizuální paměť, orientaci v prostoru, hry podporující koncentraci, spolupráci a přátelství. Každé setkání je koncipováno tak, aby děti motivovalo k aktivnímu zapojení a zároveň jim poskytlo prostor pro individuální rozvoj. V každém cvičení se skrývá více vrstev – trénujeme pozornost, paměť, porozumění řeči, dechovou koordinaci i motorickou zručnost. Děti při tom zapojují celé tělo, mysl i emoce.
Řeč není jen o správné výslovnosti – je úzce propojená s kognitivními funkcemi, pohybem, jemnou motorikou a oromotorikou. Aby dítě dokázalo dobře a srozumitelně komunikovat, musí zvládnout nejen správně tvořit slova a věty, ale také rozumět tomu, co slyší, pamatovat si nové pojmy, koordinovat pohyby mluvidel a soustředit se na to, co říká. Logohrátky proto nejsou o procvičování hlásek, ale o celkovém rozvoji dětí.
Logohrátky v novém školním roce 2025/2026 ponesou nový název, protože stávající označení u některých rodičů vzbuzovalo dojem, že tyto aktivity nahrazují odbornou péči klinického logopeda – což není jejich cílem. Logohrátky jsou především podpůrným programem pro rozvoj komunikačních dovedností a školní zralosti dětí, nikoli náhradou klinického logopeda.
Na začátku září proběhne v MŠ Havlíčkova a MŠ Přemyslovská úvodní/seznamovací hodina, která dětem i rodičům přiblíží smysl a průběh těchto aktivit. Z imaginární postavy tak vznikne skutečná, blízká a srozumitelná podpora pro děti na jejich cestě za lepší řečí, komunikací a sebedůvěrou.
Mgr. Martina Lyachová
speciální pedagog, logopedický asistent