
Foto: POHL cz, a.s.
Vzhledem k neočekávané havarijní situaci s drolícím se svahem měla být serpentina uzavřena na konci dubna dle předpokladu krajské správy a údržby silnic minimálně na 4 dny. Naštěstí byla pro osobní auta zprovozněna ještě týž den odpoledne, autobusy se vrátily k normálu den následující.
Poděkujme znovu jednomu z pracovníků našeho úřadu, Petru Skřivanovi, který dokázal zajistit požadované city bloky v rekordní rychlosti. Jejich instalace byla podmínkou krajské správy silnic k tomu, aby mohla být serpentina znovu otevřena.
Co se bude kolem serpentiny a přilehlých svahů dít v dalších dnech?
Zopakujme, že jde o součást krajské komunikace v majetku Středočeského kraje. Ten ji udržuje a opravuje prostřednictvím Krajské správy a údržby silnic.
Zástupci krajské správy komunikací uvažují (stav k 5. květnu) o dvou možných cestách. Jednou by bylo očištění svahu pomocí horolezců, posouzení situace geotechnikem České geologické společnosti. To vše by se mělo udát během provozu nebo jen s jeho krátkou uzávěrou.
Druhou možností je čištění svahu za pomoci techniky. V tomto případě by bylo nutné serpentinu po dobu prací uzavřít na několik dní pro veškerý provoz.
Stojíme samozřejmě o méně bolestivou, „horolezeckou“ cestu. Rozhodující ale bude bezpečnost zasahujících a technické a finanční možnosti Krajské správy silnic.
To je ovšem jen řešení havarijního stavu svahu. Během května musíme se správcem komunikace, tedy KSUS, zahájit jednání o zpracování projektu k finální sanaci svahu. V tomto stavu svah zůstat nemůže. Naší snahou samozřejmě bude tyto práce realizačně naplánovat do období letních prázdnin, kdy bude serpentina velmi pravděpodobně uzavřena kvůli urychlení prací na opěrné zdi. Vyvineme na krajskou správu komunikací v tomto smyslu velký tlak, výsledek však nemůžeme slíbit stoprocentně.
Zásadní bude také uzavřít smlouvu se Středočeským krajem o společném postupu údržby a definitivního řešení sanace svahů serpentiny.
A jak to bylo s akáty?
V roce 2019 byla na základě smlouvy o společném zadávaní mezi Krajskou správou a údržbou silnic a Městem Roztoky provedena firmou Strix Chomutov očista svahů kolem serpentiny. Byly vyřezány nálety, odstraněny uvolněné kameny, problematická místa sanována a instalovány nové záchytné sítě. To se týkalo i té části svahu, která je dnes zdrojem problémů.
Součástí projektové dokumentace nebyla definice následné péče. Zároveň zde bylo uvedeno, že je nutné skalní svahy nadále udržovat.
Na podzim 2024 došlo k výřezu a chemické likvidaci náletů akátů na inkriminovaném svahu. Stalo se tak bez odborného posudku, případně obdobného dokumentu, který byl podkladem pro čistění svahů v roce 2019. Na rizika spojená se zásahem upozorňoval paní Šrůmovou tehdejší vedoucí odboru životního prostředí.
V pátek 2. května nechala krajská správa silnic uzavřít serpentinu z důvodu havarijního stavu svahu – a to na základě posudku geotechnika. Hrozil sesuv zvětralé hlíny a kamení.
Proto byly instalovány betonové zábrany tak, aby byl provoz v serpentině co nejbezpečnější.
V rámci diskuze na sociálních sítích se opakovala otázka, proč k havarijní situaci se svahem došlo.
Je jasné, že svou roli hraje stáří serpentiny a fakt, že majitel, krajská správa silnic, podcenila v minulosti její údržbu.
Poté, co jsme se seznámili se všemi dokumenty, posudky a vyjádřeními, musíme ale trvat na tom, že k aktuální situaci přispělo nešťastné rozhodnutí bývalé místostarostky. Neexistuje odborné stanovisko, které by tento zásah (provedený navíc bez potřebných následných kroků) doporučovalo. Svah během čtyř roků, které uplynuly od zásahu Strixu, pracoval, své udělalo i zatížení krajnice – a právě proto měl být před podzimním zásahem zpracován další odborný posudek.
Bývalá paní místostarostka se odkazuje na dokument, který vznikl ale až nyní, v květnu 2025, poté, co se situace vyhrotila.
Současná havarijní situace jen potvrzuje, že problematika údržby svahů v serpentině je velmi odborná a komplexní a není možné jakékoliv zásahy do takto složité komunikace provádět bez odborného podkladu.
Soustředíme se nyní na nápravu situace.
Za vedení města
Mgr. Jaroslav Drda