V úvodu článku, který má popsat novinky v roztockých školách, mi dovolte ocenit chuť, vůli a energii učitelů, kteří naše děti vzdělávají.
Někdy se setkávám s reakcí, že změny, o kterých píši, říkají, že se doposud vše dělalo špatně. Je jasné, že tomu tak není. Máme možnost denně potkávat řadu skvělých pedagogů v mateřských školách, na škole základní či umělecké.
Zároveň je jasné, že vše, včetně vzdělávání, nároků rodičovské veřejnosti na komunikaci či přívalu moderních technologií, klade nesmírné výzvy pro všechny, kteří se ve vzdělávání pohybují. Úkolem vedení školy i vedení města je podporovat inovace ve vzdělávání, protože nám jinak, slovy klasika, ujede vlak.
Zejména pak dětem, které nebudou připravené na život. Jen si představte, že dnešní prvňáčci nastoupí na pracovní trh v roce okolo roku 2042 a současně je čeká život až do přelomu 21. a 22. století!
A teď už k věci. Mateřské školy Spěšného a Přemyslovská mají hotové strategické plány dalšího směřování. Zaměří se zejména na posilování pedagogické diagnostiky, komunikaci s rodiči, přípravu nástupu do prvních tříd nebo vzdělávání na školních zahradách a v celých Roztokách, což podporuje také město.
Mateřská škola Havlíčkova tento plán bude mít hotový v průběhu příštího roku. Časový posun souvisí s nástupem nové paní ředitelky Malkusové. Do konce letošního roku budou připravené projekty na modernizaci školních zahrad.
Město od října zřídilo pozici koordinátorky environmentálního vzdělávání, kterou se stala Zuzana Sýkorová. Cílem těchto kroků je posílit vztah dětí k přírodě a prostředí, ve kterém žijí, a vyvážit tak technologickou dobu, v níž všichni žijeme.
Základní škola přichází s několika novinkami. Všichni žáci a rodiče na prvním stupni letos poprvé zažijí tripartity. Tedy individuální setkání žák–rodič–učitel. Smyslem je poskytnout individuální zpětnou vazbu od učitele směrem k žákovi, ale také prostor žákovi pojmenovat věci, které ho trápí, které ho baví a společně pojmenovat, na co se v dalších měsících soustředit.
Na rozdíl od třídnických schůzek, které mají spíše organizační charakter, tripartity individualizují přístup ke vzdělávání pro každé dítě. Učitelům za to patří velké díky, protože jde o náročnější přístup k práci i času.
Pokračuje program Trenéři ve škole. Město uvolnilo další prostředky na tento program, který propojuje svět jednotlivých sportů s výukou tělesné výchovy. Zpětná vazba od školy i rodičů je na tento program velmi pozitivní, a tak město rozšířilo podporu z pěti na devět tříd.
Městu se také podařilo získat dotaci ve výši 250 tisíc korun na vznik venkovní učebny v Cihelně z dotačního programu Letiště Václava Havla. S realizací se počítá příští rok. Tento podnět vzešel ze setkání rodičovského parlamentu, který mimo jiné funguje jako platforma pro systémovou komunikaci mezi rodiči, školou a městem. Setkání probíhá dvakrát do roka.
V oblasti komunikace vzniká další novinka. Dnešní žákovský parlament je tvořen žáky druhého stupně. Nově od letošního roku vznikl také parlament z žáků třetích až pátých tříd. Žákovský parlament není jen cesta pro řešení konkrétních témat s dětmi, ale děti se také jeho prostřednictvím učí mezi sebou komunikovat a diskutovat o tématech, na kterých se mají shodnout. Město dává na projekty, které žákovský parlament vytvoří, částku 50 tisíc korun.
Pro učitele v letošním roce přicházíme s novinkou v podobě nabídky supervizí. Supervize pro učitele je proces, při kterém odborník pomáhá učitelům reflektovat jejich práci, řešit problémy a zlepšovat pedagogické dovednosti. Je to forma podpory, která přispívá k jejich profesnímu růstu a duševní pohodě.
Dále běží mentoring pro ředitele našich škol. Roli mentorů zastává pan ředitel Korda (ZŠ Lyčkovo náměstí) a Václav Trojan, který vede Ředitelskou akademii. Na základě této spolupráce mimo jiné dochází ke studijním stážím našich učitelů na „Lyčkárně“, a naopak učitelé této školy chodí k nám.
Všechny školy také v průběhu letních měsíců prošly bezpečnostním auditem. Ten byl zaměřen na fyzickou bezpečnost škol a režim vstupů do jednotlivých budov. Jednotlivá opatření vyplývající z bezpečnostního auditu budou školy postupně naplňovat. Také již probíhá školení zaměstnanců škol ohledně chování v krizových situacích. Je dobré být připraven na situace, které se nikdo nepřeje, ale mohou nastat.
Jaromír Beran (TOP 09)
radní pro školství