
Alena Schillerová jako hranolka, symbol vítězství marketingu nad obsahem.
Pokud sledujete aktivitu politiků uprostřed léta, asi vás napadne: Proboha, co se to děje?! Například jindy uměřený ministr dopravy Martin Kupka z ODS pouští divokou hudbu u dýdžejského pultíku jako DJ Coopka, zatímco kousek vedle premiér Petr Fiala griluje klobásky, dokonce bez saka!
Podobné je to u konkurence. Místopředseda ANO Karel Havlíček čepuje pivo nazvané Točený Karel, jeho stranický šéf Andrej Babiš se zas v 70 letech snaží oslnit mladé tanečními kreacemi na hudebních festivalech. A třeba Starostové se proměnili ve sportovce – hrají petanque, discgolf či volejbal, v červenci s touhle show navštívili sousední Únětice.
Jistě, nějaký ten guláš zdarma patří k předvolebním mítinkům od nepaměti jako lákadlo, aby lidé na politickou akci vůbec dorazili. Letos je situace ve srovnání s předchozími roky přece jen výjimečná: Sledujeme explozi všelijakého bizáru, zatímco postrádáme jakýkoliv program. S jeho sepisováním se už strany ani neobtěžují.
A nemůžeme z toho vinit jen politiky, je to odraz současné společnosti.
Za prvé: Sáhodlouhé plány a programy nikoho nezajímají, nikdo je nečte. Už ani nejsou tak důležité politické strany, ale především jejich lídři. A ty vybíráme skoro výhradně podle toho, jak jsou nám sympatičtí. Buď je nekriticky zbožňujeme, nebo stejně upřímně nesnášíme.
Za druhé: Lidé dnes žijí na sociálních sítích, takže tam za nimi museli i politici. Vědí, že tam také nikdo moc nečte, takže musí točit videa. A to taková, aby zaujala během prvních pár vteřin. Což samozřejmě vede nejen k degradaci politiky, ale často k mnoho trapným situacím. Politička se převlékne za hranolku, politik si povídá s kohoutem… To vše jen proto, aby získali pozornost v záplavě informacemi a videí na internetu.
Neděje se to jen v Česku, totéž vidíme po celém světě. My tady máme navíc ještě jednu okolnost, jež míru bizarností v kampani zvyšuje – volby jsou začátkem října. Politikům tudíž na horkou část kampaně zbývá jen září, pouze jediný měsíc. Vědí, že o prázdninách rozhodně nemohu lidi otravovat politikou, ale zároveň si nemohou dovolit úplně zmizet.
Proto politické štáby vymýšlejí ony kulišárny – někdy vtipné, jindy trapné a nedůstojné. Zkrátka léto – pro ostatní lidi čas oddechu a dovolených – představuje pro politiky výzvu, jak si udržet zájem voličů a zároveň je neodradit.
Podívejte se, co všechno politici v létě vyvádějí:
Piráti si hrají na protikorupční deratizátory, zatímco ministr dopravy Martin Kupka to zkoušíí jako dýdžej.


Předseda ANO Andrej Babiš si povídá s kohoutem jménem Silver, který prý nemá rád ukrajinské obilí. A šéf SPD Tomio Okamura se zas chlubí kondicí při boxu se stranickým kolegou Jaroslavem Foldynou.

