V podvečer 19. května se v komorním prostředí kavárny Koroze sešel houfec místních občanů s paní hejtmankou Petrou Peckovou, kterou doprovodili i dva krajští radní – Milan Vácha (školství) a Petr Borecký (doprava). Besedy se zúčastnila i paní starostka Kořínková z Úholiček a ještě nedávný místostarosta Horoměřic Sedláček. Ze zprvu spíše neformálního společenského setkání se postupně vyvinula téměř tříhodinová živá debata, která se týkala nejen problémů s roztockou serpentinou, ale i dalších problémů Středočeského kraje, zejména pokud jde o jeho financování, neboť o peníze jde „až v prvé řadě“.
Paní hejtmanka o berlích byla navzdory svému zranění (sportem ke zdraví a trvalé invaliditě!) v dobrém rozpoložení a jako výteční partneři v diskusi se ukázali i oba pánové radní.
Expandující kraj
Úvodem čelní zastupitelé kraje představili náš kraj z pohledu některých čísel, které ukazují na jeho velké podfinancování ze státního rozpočtu. Středočeský kraj je aktuálně nejlidnatějším v rámci ČR, trvale zde žije v 1 144 obcích (!) cca 1,4 mil. obyvatel. Jeho rozpočet dosahuje nominálně 43 mld. Kč, ale po odečtení mandatorních (průtokových) výdajů zůstává na vlastní činnost jen 13,5 mld. Kč, z toho jen provoz veřejné dopravy spolkne až 4 mld. Kč ročně. Příspěvek státu se ale bohužel stále odvíjí od stavu populace v roce 2000, odkdy ovšem počet obyvatel našeho kraje vzrostl o nejméně 300 tisíc (to je fakticky lidnatost některých jiných krajů, např. Libereckého či Karlovarského). Zatímco některé kraje se postupně vylidňují, Středočeský kraj, zejména díky migraci v prstenci kolem Prahy, stále roste. A s tímto růstem obyvatel roste i tlak na infrastrukturu, na kapacitu škol a školek, zdravotnických a sociálních zařízení, služeb, čističek odpadních vod apod. Rychleji se destruují dopravní stavby (rozsáhlý seznam havarijních komunikací a mostů je skličující). Vnitřní dluh kraje v oblasti infrastruktury dosahuje podle kvalifikovaného odhadu až 100 mld. Kč.
Jak vyzrát na serpentinu?
Setkání se nemohlo stočit jinam než k vážnému problému s naší serpentinou, životně důležitou dopravní tepnou, pupeční šňůrou, která nás spojuje s hlavním městem. Problém s její (ne)stabilitou se otevřel celkem mimoděk při projednávání postupu rekonstrukce hlavní komunikace Lidické. Následně provedené diagnostické geologické testy ukázaly na havarijní stav této více jak stoleté silnice. Zatímco Policie ČR by z bezpečnostních důvodů nejraději serpentinu ihned uzavřela, Středočeský kraj i vedení města hledají nejvhodnější a nejméně bolestivý způsob, jak tuto komunikaci rekonstruovat, aniž bychom ji museli dlouhodobě uzavřít. Od konce června by mělo platit DIO (dopravně inženýrské opatření), omezující provoz v serpentině semafory. V době, kdy budete číst tento Odraz, už to asi bude každodenní realita. Jedinou výhodou této situace je to, že rekonstrukce bude zařazena mezi havárie, a tedy mezi stavební priority kraje. Práce by tak mohly možná začít již na podzim tohoto roku.
Velmi různorodé střední Čechy
Do diskuse se zapojili i oba radní a nastínili své představy podpory svých rezortů – rozvoje veřejné dopravy i konsolidace regionálního, zejména středního školství. Tam je situace ve Středočeském kraji velmi specifická v tom, že s úplně jinými problémy se potýkají přípražské okresy, zejména Praha-západ, Praha-východ a Beroun, kde je na středních školách kritický nedostatek míst, zatímco školy na periferii kraje bojují kvůli nedostatku žáků o přežití. Složitá situace je i ve struktuře zařízení sociálních služeb, velkou finanční zátěží pro kraj je i pětice krajských nemocnic, které však fungují ke spokojenosti pacientů vesměs bezvadně. Zvláštností kraje je i to, že nemá žádnou fakultní nemocnici financovanou přímo ze státního rozpočtu.
Bylo to příjemné setkání, kdy se představitelé kraje nesnažili realitu „lakovat na růžovo“, a bylo vidět, že jim ani nechybí odvaha jít i do nepopulárních, ale nutných opatření.